Акумулаторът е важен доставчик на енергия за нашия мотоциклет. Той се захранва от поток заряд от алтернатора. Правилната грижа за нашия акумулатор е важна, за да има той дълъг живот и добра издръжливост. А той зависи от качеството на акумулатора и как се експлоатира.
На всеки мотоциклетист му се е случвало поне веднъж батерията му “умре“. А стартирането на мотоциклет с мъртъв акумулатор е по-трудно от стартиране на автомобил с такъв.
Експлоатацията на акумулатора включва зареждане и поддържане на оптимално ниво на заряда, когато не използваме мотоциклета или пък съществува проблем с неговата работа. Затова и правилното зареждане на акумулатора трябва да се разглежда отделно от инструкциите за самата му експлоатация.
Какво представлява необслуживаемият акумулатор?
Необслуживаемият акумулатор не се нуждае от периодични проверки за разлика от обслужваемите акумулатори, които се нуждаят от редовна поддръжка. Тоест производителят не ни е предоставил възможност да регулираме нивото на киселината/водата в батерията.
Тези акумулатори (наречени още “maintenance free”) нямат нужда от проверка през гаранционния им срок, оттам и идва името им. Поради тази причина тези акумулатори се продават със залепени капачки и нямат индикатор за нивото на електролита, или ако на някои марки акумулатори е поставен индикатор, то той с цвета си показва степента на зареждане и износване на акумулатора.
За разлика от обслуживаемите акумулатори, при които тапите на отделните клетки могат да се развиват, за да се провери състоянието и нивото на електролита, при необслуживаемите акумулатори пропускаме тази стъпка и преминаваме директно към зареждането.
Предимства и недостатъци на обслуживаемите акумулатори
Необслуживаемите акумулатори си имат своите предимства и недостатъци. Първото предимство е, че тъй като са херметически затворени, рискът от изтичане на електролит е намален. При процеса на експлоатация на акумулатор от капсулован тип, няма нужда да полагаме каквито и да е усилия за поддръжка. Само трябва да ги зареждаме когато е необходимо.
Също така необслуживаемите акумулатори могат да работят във всякаква позиция без опасност от изтичане на течността извън корпуса.
Някои модели акумулатори имат обща капачка, която може безпроблемно да се демонтира без и после може да се върне постави обратно. Можем да узнаем къде е заводското равнище на течността в него. Някои от правилата за експлоатация на „сухи” акумулатори си приличат с тези на стандартните. Следователно и следенето на гъстотата и нивото на електролитната течност всеки месец удължава двойно и дори тройно техния живот.
В по-голяма част от версиите има индикатор, който използва цветен код: зеленият цвят отговаря за изправен и зареден акумулатор, бялото обозначава проблем и нужда от смяна. Черният пък отговаря за нормално състояние, но със липса на заряд.
Един от недостатъците на необслуживаемите акумулатори е, че нe може да се повлияе на работата на батерията по никакъв начин, защото тя е фабрично затворена. Не можем да проверим плътността на електролита, да проверим сулфатизирането, да полеем с вода.
Не е добра идея обаче да се опитваме да отворим този вид капсулован акумулатор. Друг техен недостатък е, че обикновено цената им е с около 20% по-висока от обслужваемите акумулатори.
В повечето от версиите има индикатор, който показва посредством цветен код: зеленото е за изправен и зареден акумулатор, бялото означава проблем и необходимост от смяна, а черното – нормално състояние, но липса на заряд. Някои марки акумулатори вървят с по-висока цена, която е напълно оправдана.
Необслуживаемите акумулатори могат да се срещнат и под името “сухи“ акумулатори. Те се различават също така по дизайн от обслуживаемите. Капакът на необслуживаем акумулатор е с гладка и изчистена повърхност и по него има няколко малки отвора за отстраняване на газовете.
Обслуживаемите акумулатори имат и капачки, които могат да се разивват. Клетките му са обработени със сребро или калций. Тази технология допринася за постигането на ниска сулфатизация и много малка нужда от вода. Затова и тази технология на производство налага запечатване на клетките на необслуживаемите акумулатори.
Важно е да споменем, че недобрата херметизация или изработка на акумулатора води до намаляване на водата. Въпреки този факт, необслуживаемите акумулатори издържат до 5г. , а дори и повече.
Зареждане на необслуживаем акумулатор
Зарядните за акумулатори варират по изпълнение и произход, но принципът им на работа е един и същ. При акумулаторите от необслуживаем тип саморазрядът е сведен до 1% на месец.
Фактът, че имат залепени капачки прави невъзможно доливането на вода. Това е и причината тези акумулатори да се предпазват от презареждане. Те не трябва да се зареждат с зарядни устройства без ограничител на напрежението. Някои модели имат обща капачка, която може безпроблемно да се демонтира.
При изправен мотоциклет функцията за презареждане се извършва от алтернатора. Ако той не работи правилно, батерията ще се разреди след няколко часа път. Същият проблем ще възникне и когато има неизправност в електрическата мрежа.
Това съответно води до консумация на енергия по време на престой, казано с други думи – поява на утечки. Така ще забележим проблема, ако мотоциклетът не бъде използван няколко дни, а в някои случаи даже седмици.
В резултат от дълбокия заряд възниква и необходимостта от използването на зарядно устройство за акумулатора. Това обаче може да ни създаде някои главоболия, ненужни, както и да "убие" самата батерия. Затова и е препоръчително всеки мотоциклетист да си държи под ръка зарядно устройство.
На пазара откриваме широк и разнообразен избор от зарядни за акумулатори. Продават се различни модели, които варират по мощност, цена и качество на изработката.
Преропъчва се зареждането да се извършва само с модели зарядни от поне средния ценови диапазон, които са оборудвани с допълнителни защити и имат опция за автоматично изключване при проблем или пък когато зареждането е стигнало до необходимото ниво.
По принцип зареждането на необслуживаем акумулатор не е много сложен процес. Важни са вниманието, спазването на зададените инструкции и вземането на мерки за безопасност естествено.
Ако нямате необходимите умения и инструменти да извършите зареждането сами, препоръчително е да се потърсите помощта на сервиз, за да си спестите евентуални проблеми в бъдеще и за да сте сигурни че ремонтът ще бъде извършен по правилен начин.
За щастие има лесен начин, по които можем сами да си заредим акумулатора.
Стъпки за зареждане на акумулатора
Стъпка 1
Махаме седалката на мотоциклета и изваждаме акумулатора от машината. След това го пренасяме в отопляемо помещение, ако извършваме зареждането през зимата.
Стъпка 2
Помещението, където ще извършваме ремонт трябва да бъде проветриво и далеч от деца. Не трябва да се използва за работа или спане, защото се отделя вредният хидроген газ при процеса на зареждане, който е възпламеним. Ако акумулатора е обслужваем, трябва да развинтим капачките за контрол на електролита.
При необслуживаем акумулатор изключваме първо отрицателния кабел, след това положителния. Не се препоръчва да използваме зарядно с висок ампераж. Използвайте само зарядни предназначени за мотоциклети. Зарядните за автомобили може и да работят по-бързо, но техният заряд е твърде висок за сравнително малкият по размери акумулатор на мотоциклета.
Стъпка 3
Сега моментът е подходящ да долеем дестилирана вода в кухините на клетките, ако това е необходимо. Свързваме правилно зарядното устройство към батерията.
Важно е то да е със същия волтаж като батерията на мотоциклета. Зареждаме от 8 до 12 часа. Разбира се, винаги се съобразяваме с инструкциите на оригиналния производител.
Стъпка 4
Преди да включим зарядното устройство в електрическата мрежа е хубаво да се уверим дали сме го свързали правилно.
Тук ще споменем, че при избор на акумулатор е важно неговите спецификации да са съобразени с препоръките на производителя на мотоциклета относно модел на акумулатора, волтаж и т.н. Също така акумулаторът трябва да бъде в подходящия размер и неговите терминали и отвори да са в правилна позиция.
Стъпка 5
Поставяме киселина в акумулатора. Можем да използваме специална бутилка за киселина за батерии и наливаме до максималното ниво на стандартната батерия. Трябва да оставим батерията на повърхност, която е устойчива на разяждане.
От батерията е нормално да излиза пара по време на пълненето. Всички видове батерии са фабрично активирани (тоест са предварително заредени). Въпреки това е необходимо първоначално да свържем батерията към зарядно, за да се зареди добре.
Препоръчително е да следим алтернатора (колко зарежда), за да не се стигне до рязко падане на заряда. Не е хубаво да оставяме батерията за твърде дълго без надзор, защото прекаленото зареждане създава изпарения на хидроген сулфат, които са вредни за нас. Процесът трябва да е под постоянно наблюдение.
След като приключим със зареждането на акумулатора, зарядното устройство първо се изключва от мрежата. При отстраняване на зарядното устройство от акумулатора първо махаме минусовия контакт. Завинтваме капачките в случай че има такива.
Преди поставяне на батерията почистваме всякаква разлята киселина. С тази стъпка и зареждането на акумулаторната батерия може да се счита за изпълнено.
След монтиране на батерията я почистваме добре. Поставяме първо положителният кабел, а след това отрицателния. Внимаваме да не объркаме отворите, защото вследствие на това може да се повреди акумулатора, генератора на мотор и електрическата система. Смазваме теримналите на акумулатора със специална грес за клеми на акумулатори.
Препоръчително е веднъж годишно да свалим акумулатора от мотоциклет и да го заредим допълнително дори и при безпроблемна работа. Това ще спомогне да се подобри консистенцията на електролита.
Случва се водата в него да се отдели от киселината и може да замръзне при отрицателни температури. Това от своя страна води до деформации в структурата на плочите.
Трябва да се избегне натрошаването и прекъсването на клетките. Не бива да чакаме първите студове да ни изненадат. Хубаво е просто да отделим няколко часа подготовка в края на есенния сезон.