Независимо колко време смятаме да прекараме на мотора, не трябва да пропускаме каската за мотор, тъй като главната ѝ роля е да спаси живота ни. Без съмение каската за мотор е най-важната част от мото екипировката. Нейната главна роля е да защити тази така ценна част от нашето тяло – главата.
Изненадващо, но каската за мотор не е измислена отскоро, тя има своите исторически корени. Още от дълбока древност ролята на каската е била да предпазва главата от травми.
Първообразът на каската е военният защитен шлем. В древността войните са изработвали различни по вид шлемове за защита от наранявания и шлемът може да се нарече първообраз на съвременната каска. Въпреки всички технологични добавки и аксесоари към съвременните каски, тяхната роля си остава една и съща – да предпазят главата ни от наранявания и да ни осигурят комфорт, предпазвайки ни от действието на околната среда докато караме.
Кратка история на каската за мотор
Началото на каските за мотоциклет датира от преди 70 г. 50-те години на миналия век бележат началото на появата на първия патент за конструкция на каска, по чийто модел започват да се изработват впоследствие модерните каски.
Първата защитна екипировка за мотористи била създадена от д-р Хю Кеърнс, който правил проучвания на 2279 смъртни случая с мотористи с цел да разработи предпазна екипировка за мотори. Той се отдава на тази дейност след като става свидетел на смъртта на бившия британски полковник Лоурънс Арабски.
Полковникът загива през 1935 г. когато карал мотора си без каска по черен път в Дорсет при опита си да избегне две деца с колела. Въпреки че бил опитен моторист, Лоурънс губи контрол над мотора при завоя и се удря в главата си. Така благодарение на разработките на неврохирурга Кеърнс се появяват първите шлемове за мотор.
Носенето на каска за мотор става задължително правило в Австралия през 1961 г. Страната е известна с това, че там се обръща много внимание на безопасността на водачите на мотор. Любопитен факт е, че стандартът AS/NZS 1698:2006, който е австралийско-новозеландски,е считан за един от най-строгите стандарти за качество при каските.
А пък през 1967 г. законът задължава мотористите в СССР да карат с каски, а също и в други страни започва да се въвежда това правило, предизвикано от факта, че числото на моторите се увеличава, а с това и скоростта, което води до увеличение в броя на пътните инциденти. 80% от смъртността при инцидент с мотор се дължи на травма на главата,което си е една основателна причина да носим каска винаги когато сме на мотора.А 19% от смъртните случаи на пътя се падат на мотоциклетисти.
Съвети как да си изберем каска
Едно от важните неща,който да направим при избор на каска е да определим точния размер на главата ни. Добре е да измерим обиколката на главата ни преди да отидем в магазина за каски.
Каската не трябва да е нито твърде стегната, нито твърде хлабава и трябва плътно да прилепва на главата ни. Имайте в предвид че каските се отпускат след кратка употреба. Когато се опитаме да махнем каската си, тя не трябва да излиза лесно, както и когато разклатим главата си, каската не трябва да се движи.
След като свалим каската, ако имаме червени белези,то каската е твърде тясна за нас. Също така каската не трябва да нарушава видимостта ни по време на шофиране.
Марки каски
Най-популярните световни производители на мото каски са:
Стандарти за качество на мото каски:
- DOT – сертификат за минимално ниво на качество в САЩ
- ECE22.05 - сертификат за минимално ниво на качество в Европейският съюз
- ACU GOLD (GOLD STANDARD) – сертификат че каската е годна за състезания (важи за Великобритания)
Що се отнася цената, то разбира се тя трябва да отговаря на бюджета ни особено, ако за първи път си купуваме каска. След като придобием опит и разберем коя каска е по-подходяща за нашия стил каране, можем да си купим по-скъпа.
Но все пак не трябва да правим компромис и с качеството. Като начинаещ моторист не енужно да инвестираме в скъпа каска. Не винаги цената е единствения определящ фактор за качеството на каската.
Основни материали за изработка на каски
-Поликарбонат– по-тежки и големи в сравнение с другите материали. Това е по-нискобюджетен материал
-Фибростъкло– По-здрави и по-лека в сравнение с каските от поликарбонат. По-крехък материал(възможност от спукване, което не е минус защото абсорбира по-добре силата на удара)
-Карбон(въглеродни влакна) – 20% по-лека от каските изработени от фибростъкло.
Видове каски
Full face

Този тип каска се счита за един от най-надеждните. Без съмнение покритието на всички уязвими точки на цялата глава гарантира една солидна защита в случай на удар. Този вид каски е с най-добра шумоизолация.Тези характеристики я правят предпочитана каска за повечето видове мотоциклети, избират я както състезатели, така и любители мотористи.
Може би единствените ѝ недостатъци са, че тежи повече от OPEN FACE/СКУТЕР каски и може би не е подходящ избор за горещите дни.Най-ниската цена за фул фейс каска започва от 100лв. и достига до над 2000лв.
+ високо ниво на защита
+ добрашумоизолация
+ добра аеродинамика
-Неудобна са градско каране
-По-тежка сравнение с СКУТЕР каски
Модуларна (flip up)

Този вид каска е подходяща за хора, които търсят съчетание между удобство и практичност и тя е комбинация между full face и open face. Със своята“челюст”, която се вдига нагоре, тази каска предлага мултифункционалност.Недостатъците ѝ са, че тежи повече от другите каски, осигурява ниска шумоизолация, а наличието на отваряща се част намалява нейното ниво на защита.
Цената ѝ започва от 150 до над 1000 лв.
+ високо ниво на защита
+ отваряща се
+ добрааеродинамика
-по-тежка, в сравнение с FULL FACE каските
-по-шумна, в сравнение с FULL FACE каските
Dual sport/Ендуро каска
Тазикаска е с козирка, която се движи и наподобява много кросовата каска. Тякомбинира качествата на кросовата ипистовата каска. И поради тази причина е предпочитана за комбиниранокаране. Има модели със слънцезащитни очила.
Подходящ избор е за ендуро, туристически и кросови мотори и за преходи по различни видове терен.
Обикновено цените за dual sport каска започват от 190 до над 1000 лв.
+ високо ниво на защита
+ добра вентилация
- по-лоша аеродинамика в сравнение с FULL FACE каски
- по-шумна, в сравнение с FULL FACE каски
Кросова
Козирка е предназначена за предпазване от евентуално попадане на кал върху лицето на моториста нея, а пък издължената и долна “челюст”позволява по-добро дишане и по-добра защита. Кросовите каски се предлагат обикновено без визьори, като към тях може да се добавят защитни мотокрос очила.
Отличен избор за офроуд и при планинско каране поради добрата си вентилация, но не е подходяща за шосейно каране, тъй като не дава добра шумоизолация и формата ѝ не е аеродинамична.
Цената за кросова каска започва от 100 лв. до над 1500 лв.
+ високо ниво на защита
+ добра вентилация
- по лоша аеродинамика в сравнение с FULL FACE каски
- по-шумна в сравнение с FULL FACE каски
Open face
OPENFACE каските са добър избор за всички градски и класически модели мотори. Прилича на full face каска, но при тях липсва челюстта. Останалите елементи на шлема са подобни на затворената каска. Освен че осигурява прилична защита на главата, каската дава добра видимост. Някои модели имат DVS система(вградени слънчеви очила). Недостатъкът ѝ е че не осигурява протекция в уязвима област(брадичката на моториста). Препоръчва се за градско шофиране.
Средната цена започва от 70 до над 900 лв.
+ Лека
+ Удобна за градски условия
-Ниска защита в областта на челюстта
-По-шумна в сравнение с FULL FACE каските
Half face helmet (каска тип канче)
Тази каска без съмнение е за мотористите, които не понасят лицето им да е напълно затворено с липса на вентилация. Предимствата при нея са ниската цена и по-малкото тегло. Предпочитан избор най-вече за ретро мотоциклети. Този модел покрива само горната част на главата, което оставя незащитено почти цялото лице. Не се препоръчва за начинаещи мотористи, извън градско каране и каране с високи скорости.
Цените за такава каска започват от 30 и стигат 100-200 лв.
+ Лека
+ Удобна за градски условия
- МНОГО ниска защита