Ето че идва моментът за първи път в живота да си купите мотор. Току-що сте взели книжка за категория А и нямате да търпение да усетите вятъра в косите.
Но към какъв вариант да се насочите? Изборът е огромен, но от самото начало ви даваме съвет - спрете се на някой от качествените бюджетни мотоциклети. Сега ще обясним защо.
Източник на изображение: Canva
Защо бюджетните опции са за предпочитане?
Когато ви предстои да си вземете първото лично ваше двуколесно моторно превозно средство, то е много вероятно да ви обладае изкушаващата мисъл да похарчите сериозна сума за нещо мощно и лъскаво. В масовия случай това е погрешен подход.
Първо, скъпите мотори струват повече не само като цена при покупката, но изискват и повече разходи при поддръжката. Второ, щом струват повече, значи са и по-мощни. И по двете линии на разсъждение излиза, че не е удачно бъдат обяздени от начинаещи. освен ако не сте новите Валентино Роси, Макс Биаджи или Марк Маркес.
В такава ситуация трябва да надделее разумът. Ориентирайте се към бюджетни мотоциклети с по-умерено число при кубиците.
Добре, нека да не е мотопед или 125-ца, но за предпочитане е обемът на двигателя да бъде под половин литър. А колкото е по-голяма кубатурата на мотора, толкова по-голяма маса има - нужно е свикнете с ръмжащия под вас звяр и за предпочитане е той да не бъде прекомерно тежък.
Не искаме да го казваме, но на пътя стават инциденти. А при липса на опит един ездач е по-малко подготвен да ги избегне. За да намалите рисковете, като начинаещи мотористи трябва да се ограничите до по-малко „коне”.
Това са практичните съвети при първа покупка на мотоциклет, които не изхождат от критерия цена, но могат да помогнат на мнозина.
Какво представляват бюджетните мотоциклети?
По-ниската цена не е обезателно синоним на по-ниско качество. В нашия подбор всички мотори неизменно са модели на някои от топ производителите, доказали се десетилетия наред с нивото на своята продукция.
В повечето случаи тези мотоциклети са „малките братчета” на по-мощни машини, които имат обем на двигателя над 500 куб. см, съответно и по-трудно могат да бъдат овладяни.
Това е сила, която надхвърля възможностите на болшинството начинаещи, тя не им трябва в първия етап от трупането на опит, а реално кубатурата е един от водещите фактори, които вдигат цената.
Когато говорим за бюджетни мотоциклети, като алтернатива се явяват и не толкова познати производители, чиито продукти биха стрували по-малко. Но в случая това може да означава компромис с качеството, а ние не го толерираме.
Време е да преминем към конкретиката.
Топ 5 на най-добрите бюджетни мотоциклети
Японските мотоциклети са доминиращи на пазара - това е световна тенденция, потвърдена и от статистиката на регистрираните в България двуколесни.
Няма да се учудите и че в нашата селекция преобладават модели от Страната на изгряващото слънце. Е, един от посочените бюджетни мотори прави изключение, но то само потвърждава правилото.
Honda CBR300
- Тегло: 162 кг;
- Двигател: 286 куб. см;
- Мощност: 31 конски сили;
- Максимална скорост: 155 км/ч;
- Обем на резервоара: 12,9 л;
- Разход на гориво: 3,3 л/100 км;
- Цена: От 9 000 лв.
Започваме с марката, която е лидер на пазара от десетилетия, а данните у нас показват, че в страната са регистрирани най-много модели двуколесни от заводите на Honda.
Специално този се появи за първи път през 2011 г. с 250-кубиков двигател, който впоследствие беше „повишен” до почти 300 cc.
Източник на изображение: Google
Един от факторите, които със сигурност говорят в полза на Honda CBR300, е ниският разход на гориво. При разумно каране с един резервоар можете да изминете близо 400 км.
Този мотор е доста лек дори за своята категория, като дава възможност за относително бързо и лесно овладяване на характера му. А като цена може да се намерят отлични варианти и сред новите продукти, и на вторичния пазар.
Kawasaki Versys-X 300
- Тегло: 175 кг.;
- Двигател: 296 куб. см;
- Мощност: 39 конски сили;
- Максимална скорост: 172 км/ч;
- Обем на резервоара: 17 л;
- Разход на гориво: 4,3 л/100 км;
- Цена: От 10 000 лв.
![Най-добрите бюджетни мотоциклети за начинаещи](https://linsonmoto.bg/image/catalog/2023/2023-12-15_10h09_53.png)
Източник на изображение: Google
Още един японски представител - в случая това е най-малкият модел от Versys линията, стартирана от компанията в края на 2016 г.
Мотоциклетът има доста плюсове, като по-голямата вместимост на резервоара и по-ниската позиция на седалката са част от нещата, които могат да се харесат и на по-опитни ездачи.
Освен това за своята категория Kawasaki Versys-X 300 има малко повече „коне” в охлаждания с течност двигател, но не толкова много, че да не могат да бъдат овладяни от прохождащ моторист. Антиблокиращата система на спирачките (ABS) пък вече не е просто екстра, а стандарт при производството на този мотор.
Kawasaki Ninja 400
- Тегло: 166 кг;
- Двигател: 399 куб. см;
- Мощност: 49 конски сили;
- Максимална скорост: 185 км/ч;
- Обем на резервоара: 14 л;
- Разход на гориво: 4,1 л/100 км;
- Цена: От 11 500 лв.
Kawasaki е единствената марка с два модела, представени в нашата селекция. Но няма как да не включим „Нинджата”, защото според много познавачи и опитни ездачи това е един от най-удачните Entry Level варианти изобщо.
Говорим за представител на една от най-успешните серии на японския производител като цяло. Първият мотор Ninja стъпи на пътя още през 1983-та, а ние насочваме поглед към 35 години по-младия му „брат”.
Всъщност модел 400е ъпгрейд на предхождащите го 250 и 300, съчетавайки малко по-голяма мощност и същевременно достатъчно усещане за сигурност при управление.
А от друга страна, с близо 50-те си конски сили тази машина „рита” малко повече от други модели в сегмента и дава възможност на ездачите да изпитат тръпката, която търсят, без да рискуват с прекомерно тегло и мощност.
KTM 390
- Тегло: 154 кг;
- Двигател: 373 куб. см;
- Мощност: 43 конски сили;
- Максимална скорост: 182 км/ч;
- Обем на резервоара: 13,5 л;
- Разход на гориво: 4,06 л/100 км;
- Цена: От 12 500 лв.
Това е единственият европейски производител в нашата селекция. Усещаме как почитателите на италианските шедьоври ще ни се разсърдят, защото не сме включили нито една от класиките от Апенините като Ducati или Aprilia.
Вместо това се спираме на австрийската марка KTM. Е, специално този модел се произвежда в Индия и Филипините (т.е. пак в Азия) в сътрудничество с Bajaj Auto, която до неотдавта държеше над 40% от собствеността на компанията.
Източник на изображение: Google
Иначе този KTM излезе през 2014 г. и се предлага в две разновидности - RC 390 и Duke 390.
Вероятно ви прави впечатление, че обемът на двигателя е по-голям, но това не се отразява на общото тегло на мотоциклета. Напротив - той е лек дори за тази категория и това го прави особено подходящ за начинаещи.
Suzuki Boulevard S40
- Тегло: 173 кг;
- Двигател: 652 куб. см;
- Мощност: 31 конски сили;
- Максимална скорост: 158 км/ч;
- Обем на резервоара: 10,5 л;
- Разход на гориво: 4,5 л/100 км;
- Цена: От 10 500 лв.
В края на селекцията си позволяваме едно изключение - този мотор надхвърля лимита от 500 кубика. Но все пак говорим за един легендарен модел на Suzuki, познат първоначално като Savage (истински звяр), а после прекръстен на Boulevard.
Всъщност версия S40 вече не се произвежда - най-малкият модел от тази серия, който продължава да се прави, е S50. Но избраният вариант се сглобява в течение на повече от 30 години, като и след края на производството му през 2019 г. са останали достатъчно екземпляри. На вторичния пазар също могат да се намерят немалко качествени предложения.
За своите 650 кубика Suzuki Boulevard S40 не отговаря с особено висока мощност, затова се класира в специалната Entry Level класацията за мотористи.
Теглото му също не е особено високо за такъв обем на двигателя, който пък е доста издръжлив и може да работи качествено дълго време. Дори употребявано, това Сузуки не губи от качествата си до 8-10 години, а дори и повече, ако е „гледано” правилно.
Заключение
Посочените от нас бюджетни мотоциклети присъстват в листа не само заради своята цена, а предимно заради своята рентабилност и най-вече целесъобразност. Щом са предназначени да се ползват от ездачи с минимален или никакъв опит, трябва да предлагат оптимална комбинация от цена и качество.
С тях изграждането на правилни навици за обслужване, експлоатиране и поддръжка няма да коства твърде много средства, а изборът на модел от доказан производител, макар и в бюджетния клас, е гаранция за качество и техническа сигурност на пътя, от каквато безспорно се нуждае всеки.