Спирачната система е от съществено значение за безопасността и ефективността на вашия мотор.
А един от най-важните аспекти от нейната поддръжка е обезвъздушаването, което гарантира, че спирачната течност циркулира без наличието на въздух, който може да компрометира спирачното действие.
Източник на изображение: freepik.com
Как функционира спирачната система при моторите?
Спирачната система на моторите е изградена на хидравличен принцип, при който спирачната течност играе ролята на предавател на силата от водача към спирачния апарат.
Основните компоненти на спирачната система са:
Главен спирачен цилиндър: Съдържа спирачната течност и генерира налягане при натискане на ръчката или педала.
Спирачни маркучи: Пренасят течността от главния цилиндър към спирачния апарат.
Спирачен апарат: Съдържа бутала, които притискат накладките към спирачния диск.
Спирачни накладки и диск: При контакт създават триене, което забавя и спира движението на мотора.
Резервоар за спирачна течност: Съдържа допълнително количество течност, необходимо за правилната работа на системата.
Когато водачът натисне спирачния лост или педал, спирачната течност се компресира в главния цилиндър, след което преминава през маркучите и достига спирачния апарат. Там налягането избутва буталата, които притискат накладките към диска.
В резултат на създаденото триене моторът започва да забавя движението си и в крайна сметка спира.
Кога се налага обезвъздушаване на спирачки на мотор?
С времето и експлоатацията на мотора могат да възникнат различни ситуации, при които в спирачната система се натрупва на въздух. Това може да доведе до загуба на спирачна ефективност и необходимост от обезвъздушаване.
Процедурата е важна не само за поддържане на оптималната работа на спирачния апарат, но и за гарантиране на безопасността на водача.
При смяна на спирачната течност
Спирачната течност с течение на времето абсорбира влага от въздуха, което намалява нейната ефективност. Това може да доведе до намалена спирачна мощност и прегряване на системата.
Смяната на течността изисква обезвъздушаване, за да се премахнат всички въздушни мехурчета, които могат да се образуват в спирачния апарат.
След ремонт или подмяна на спирачни компоненти
Ако сте сменили спирачния апарат, маркучи или други елементи от системата, обезвъздушаването е задължително.
При разглобяване на компонентите въздухът навлиза в тръбопроводите и трябва да бъде напълно отстранен, за да се гарантира оптимална работа на спирачната система.
При усещане за меки спирачки
Ако при натискане на ръчката или педала на спирачката усещате, че те потъват по-лесно от обичайното, това може да е знак за наличие на въздух в системата.
В този случай обезвъздушаването ще помогне за възстановяване на твърдостта на спирачния лост.
При продължително използване на мотора
Дори без видими повреди, дълготрайната експлоатация на мотора може да доведе до натрупване на малки количества въздух в спирачната система.
Това постепенно намалява ефективността на спирачките, затова е препоръчително периодично обезвъздушаване, особено ако моторът се използва интензивно.
Източник на изображение: freepik.com
Подготовка и инструменти за обезвъздушаване
За да се извърши процесът безопасно и ефективно, са необходими няколко специализирани инструмента и материали. Всеки един от тях играе съществена роля, за да се избегнат грешки и да се осигури максимална ефективност на спирачната система.
Ето какво ще е необходимо:
Нова спирачна течност: Първото и най-важно изискване е да се осигури подходяща нова спирачна течност, съобразена с препоръките на производителя на превозното средство.
Ключ за изпускателния вентил: Спирачният апарат е оборудван с изпускателен вентил, през който се изкарва въздуха от системата. За тази цел е нужен специален ключ, който да отвори и затвори вентила, за да се освободи въздухът от тръбопроводите на спирачната система.
Прозрачна тръбичка и контейнер за старата течност: Прозрачната тръбичка е необходимо да се постави върху изпускателния вентил, като чрез нея се отклонява изтичащата спирачна течност. Прозрачността на тръбичката позволява лесно наблюдение на изтичането на течността и гарантира, че въздухът напълно е премахнат.
Помпа за обезвъздушаване (по избор): Въпреки, че моторите често не разполагат с вакуумни помпи като автомобилите, това не означава, че не може да бъде полезна. За някои видове мотори (особено ако имат сложни хидравлични системи) помпата може да ускорява процеса и да го направи по-ефективен.
Кърпи за почистване и защита на частите: По време на процеса на обезвъздушаване е важно да се защити околното пространство от разливи на спирачна течност, тъй като тя е агресивна към боята и пластмасовите части. За тази цел ще са необходими чисти и абсорбиращи кърпи, които да почистват всякакви разливи.
Използването на инструментите по правилен начин ще осигури успешно обезвъздушаване на спирачната система и ще спомогне за възстановяването на пълната ѝ ефективност.
Основни стъпки за обезвъздушаване на спирачките
Нека разгледаме какви са основните стъпки, които трябва да се предприемат за успешното обезвъздушаване.
Стартиране на обезвъздушаване от най-отдалеченото колело
Започнете обезвъздушаването от колелото, което е най-далеч от спирачния резервоар. При мотоциклетите това обикновено е задното колело.
Този подход гарантира ефективно премахване на въздушните мехурчета, без риск те да се върнат към по-близките компоненти на спирачната система.
Поставяне на тръбичката и изпускане на въздуха
Прикрепете прозрачна тръбичка към изпускателния вентил на спирачния апарат и помолете някого да натисне спирачката и внимателно отвийте вентила.
Въздухът и старата спирачна течност ще започнат да изтичат през тръбичката.
Затворете вентила, докато спирачката е натисната и не се виждат повече въздушни мехурчета.
Повторете процеса на другото колело
След като обезвъздушите първото колело, преминете към следващото в реда. Повторете същото, като се уверите, че въздухът е напълно премахнат и течността изтича без мехурчета.
Проверка на нивото на спирачната течност
През цялото време на обезвъздушаване редовно проверявайте нивото на спирачната течност в резервоара.
Не е препоръчително течността да падне под минималното ниво, защото това може да вкара нов въздух в системата и да се наложи повторно обезвъздушаване.
Завършване на обезвъздушаването и затваряне на системата
След като обработите всички колела, затворете изпускателните вентили.
Поставете и затегнете капачката на резервоара за спирачна течност.
Тествайте спирачките, за да се уверите, че реагират правилно и натискът е стабилен.
Тест за проверка на ефективността на спирачките
Накрая е важно да направите тест на спирачките. Натиснете педала или лоста и се уверете, че спирачките реагират нормално. Педалът или лостът не трябва да бъдат меки или да потъват при натискане.
Ако има проблеми, може да се наложи да повторите процеса или да проверите за течове в системата.
Източник на изображение: freepik.com
Заключение
Правилното обезвъздушаване на всяка спирачна система е ключово за ефективна работа на превозното средство.
Когато въздухът попадне в спирачната система, той може да наруши нормалното функциониране на спирачките, което да доведе до сериозни проблеми при спирането.
Поради това редовното обезвъздушаване е важен етап от поддръжката на моторите и гарантира тяхната надеждност и безопасност на пътя.