Някои от вас, които се интересуват от мотоциклети, със сигурност поне веднъж са си задавали този въпрос. Обаче невинаги е лесно да се определи кое предизвиква този проблем, а може да се породи от различни фактори. Затова и се препоръчва на всеки притежател на мотор, независимо дали моторът му е на доста години или пък е сравнително нов, да извършва редовна техническа проверка, за да открие и отстрани навреме възникналите повреди.
Докато си караме мотора и усетим забавяне в мощността му, най-добре е да спрем и да се дръпнем на безопасно място от пътя. Навременната проверка и смяна на части ни осигуряват едно по-комфортно, а и по-безопасно возене през цялата година. В противен случай пренебрегването на дори елементарните повреди по мотоциклета могат да ни излязат двойно по-скъпи след време. Когато не следим състоянието на мотоциклета си редовно, това може да ни коства не само пари, но и да рискува нашата безопасност в даден момент.
Тук ще анализираме най-честите причини за този проблем и ще ви информираме как да го разрешите.
Най-чести причини за липса на мощност на мотора:
Грешна настройка на карбуратора
Неправилно настроеният карбуратор е една от най-обичайните причини за липса на мощност в двигателя на мотоциклета. Мотоциклетният карбуратор е със сравнително прост механизъм, но настройката му е по-сложна. Лошата работа на карбуратора се дължи на неправилно съотношение между въздуха и горивото в сместта в двигателя. Това може да доведе и до трудно стартиране на мотора.
В този случай е добре да посетим оторизиран сервиз и да се доверим на опита и знанието на монтьор, който да ремонтира карбуратора. Ако пък сме сигурни, че разполагаме с нужните знания и инструменти, можем да извършим ремонта и сами.
Въздушния филтър е замърсен или задръстен
Когато има повече мръсотия във въздушния филтър или се е получило задръстване, това може да повлияе на мощността на нашия мотоциклет. Неговата роля е да пречиства въздуха преди да достигне карбуратора. Когато изпълнява задачата си както трябва, филтърът след време се задръства с мръсотията, събрана от околната среда.
Замърсеният въздушен филтър не може да осигури необходимото количество въздух към карбуратора, което намалява мощността на двигателя. Ако караме през прашни пътища, то това е главната причина за загубата на мощност на мотора ни.
За щастие този проблем се решава много лесно и няма нужда да ходим до сервиз, когато разполагаме с необходимите инструменти за демонтаж.
Повреда в свещите
Неработещите свещи на мотора са друга честа причина за ниската мощност. Те саделикатен елемент от мотора, така че трябва да сме внимателни към операцията поремонта. Когато иридиевите върхове на свещите се замърсят с гориво, масло,въглероден диоксид или друга мръсотия, то това най-често води до повреда вдвигателя.
При замърсяване на електродите на свещите, те започват да издават пръщящ звук, поради неспособността да се запалят. При такава ситуация разполагаме сдве опции:
- да сменим свещите с нови
- да ги почистим.
Повреда в клапаните надвигателя
Липсата на мощност при мотоциклета може да се дължи на несъответствие във всмукателните клапани. При този случай се нуждаем от настройване на клапите на двигателя. Този ремонт не е от най-лесните, затова е добре да се доверим на опитен техник.
Запушване на ауспуха
Друга причина за слаба мощност е натрупване на сажди в ауспуха. Почистването му е лесен процес, така че можем да го направим и сами.
Неправилно количество масло в мотора
При загуба на мощност е желателно да проверим нивото на масло в резервоара. Ако нивото му е завишено, това благоприятства образуването на пяна, която води до вкарването на въздух в маслото.
Това повишено количество въздух намалява сопособността на маслото да действа като лубрикант за движещите се части. Ако пък нивото на маслото е твърде ниско, това води во липса на смазване и поява на повишено триене и повишаване на напрежението в двигателя.
Замърсена газ
Замърсената газ може да стане причина за липса на мощност на двигателя. Само за 30 дни газта остарява, особено когато е смесена с етанол. От своя страна етанолът привлича влага, която разрежда газта и съответно понижава качеството ѝ. В такъв случай трябва да заменим старата с нова.
Хлабавина във веригата
Недостатъчно опънатата верига също може да е причина. Веригата понася натоварване, което пренася сила от вала към колелото. Редовната регулация на веригата предотвратява загуба на мощност в двигателя.
Изключване на акумулаторната батерия
В редки случаи, но все пак е възможно, без да искаме да натиснем копчето за изключване на акумулатора. Ако батерията си работи и отново имаме ниска мощност, то проблемът може да се дължи на повреда в зареждането на акумулатора. Желателно е да проверим и дали пробката за гориво е включена.
Други причини за липса на мощност могат да бъдат:
- Повреден сензор на разпределителния вал
- Запушване на електро-вакуумните клапани
- Липса на регулация на клапаните
- Несменен филтър за гориво
- Скъсан или разхлабен маркуч на вакуумната система
- Повредени контактни връзки на кабелите на бобините и свещите
- Повреда в бензиновата помпа