Велосипедите имат сложни механизми и всеки един от тях е важен за правилното му функциониране. От предавателната система до спирачките, всяка част играе роля за безопасността и ефективността на колоезденето.
В тази статия ще разгледаме обтегача, който е ключов елемент за работата на веригата и смяната на предавките.
Ще се запознаем с неговата функция, монтаж и причините за смяна, които са от съществено значение за поддържане на велосипеда в добро състояние.
Източник на изображението: Freepik.com
Какво представлява обтегача на колелото?
Дерайльорът е механизъм, разположен близо до задната касета на велосипеда, който прехвърля веригата между различните зъбни колела.
Важна част от този механизъм е обтегачът. Той поддържа веригата в оптимално напрежение, осигурявайки плавна смяна на предавките.
Когато дерайльорът мести веригата по зъбните колела, обтегачът компенсира промените в дължината ѝ. Той е от съществено значение за правилното функциониране на предавателната система.
Ако обтегачът не е изправен или съвместим с останалите части, веригата може да се отпусне или да изпадне.
Как функционира?
Основната работа на обтегача е да поддържа правилното напрежение на веригата, като осигурява гладко и ефективно функциониране на цялата система за задвижване. Това е особено важно при велосипеди с много предавки, където веригата трябва да преминава през различни по размер зъбни колела.
Съвременните обтегачи при велосипеди са проектирани с цел по-добра издръжливост и ефективност. Те често включват прецизнипружинни механизми и висококачествени материали, за да издържат на натоварванията при интензивно колоездене.
Новите технологии в задните дерайльори позволяват по-добър контрол върху веригата, което е особено важно при планинските велосипеди и тези с много предавки.
Поддържане на напрежението на веригата
Когато велосипедът сменя предавките, веригата преминава от по-малките към по-големите зъбни колела или обратно. Тези промени изискват регулиране на дължината на веригата, защото зъбните колела имат различен диаметър.
Обтегачът компенсира тези разлики, като поддържа постоянен натиск върху веригата с помощта на пружинен механизъм. Това предотвратява отпускането ѝ, което би довело до изпадане или повреда.
При смяна на предавките
В процеса на смяна на предавките обтегачът осигурява плавното движение на веригата по касетата на задното колело. Той работи заедно със задния дерайльор, който физически премества веригата между различните зъбни колела.
Без правилно работещ обтегач, смяната на предавките би била неравномерна и съществува риск от изпадане на веригата.
Предотвратява повреди
Правилното напрежение на веригата намалява износването ѝ, както и риска от повреда на другите компоненти на велосипеда. Обтегачът гарантира, че веригата работи в оптимални условия, като не се натоварва прекомерно или не се отпуска прекалено.
Компенсация за движение на задното окачване (при планинските велосипеди)
При някои видове планински велосипеди, които разполагат с амортисьори, обтегачът допълнително компенсира движението на задното окачване, като поддържа веригата стегната дори при рязки промени в позицията на рамката.
Източник на изображението: Freepik.com
Как се монтира?
Процесът при монтирането на обтегача е сравнително лесен, но задължително трябва да сте подготвени с нужните инструменти.
Инструментите, от които се нуждаете са:
- Ключ за дерайльор (обикновено шестограм или гаечен ключ)
- Отвертка за регулиране на винтовете
- Верижен инструмент (при нужда от корекция на дължината на веригата
- Нова верига, ако е необходимо
За да монтирате нов обтегач на велосипеда, първо трябва да премахнете стария дерайльор, ако е необходимо.
Започнете като освободите веригата от задната касета и предния венец. След това развийте болта, който закрепва дерайльора към рамката. Той обикновено е разположен на специално "ухо" на рамката. След като старият дерайльор е свален, почистете зоната, където ще бъде монтиран новият обтегач.
Новият дерайльор трябва да бъде поставен на мястото на ухото на рамката, обикновено в долната част на задната ос. Затегнете болта с подходящ инструмент като се уверите, че дерайльорът е правилно позициониран и здраво закрепен.
Ако използвате старата верига, прекарайте я отново през задния дерайльор, като внимавате да мине през обтегача и ролките. Ако монтирате нова верига, трябва да измерите и коригирате нейната дължина спрямо предавателната система и ако е необходимо, да премахнете излишни звена с верижен инструмент.
След като веригата е на мястото си, проверете дали обтегачът поддържа правилно напрежение. Ролките на дерайльора трябва да държат веригата стегната и да я насочват плавно през зъбните колела на задната касета. При нужда регулирайте позицията на обтегача и пружината, за да осигурите оптимално напрежение.
Следващата стъпка е да настроите дерайльора с помощта на регулиращите винтове "H" и "L". Винтът "H" контролира движението на дерайльора при най-голямата предавка, докато винтът "L" регулира движението при най-малката предавка.
Въртете педалите и превключвайте предавките, за да се уверите, че веригата се движи плавно по зъбните колела. Ако забележите проблеми като изплъзване или трудност при смяна на предавки, направете финални настройки.
Накрая тествайте монтажа, като карате колелото и превключвате предавките. Уверете се, че веригата минава гладко през зъбните колела, без шум или изплъзване.
Кои са най-честите причини за смяна?
Честата смяна на обтегача на велосипеда обикновено се налага поради износване, повреди или неправилна работа.
Сред основните причини, които водят до подмяна са следните няколко.
Износване на ролките
Обтегачът има две ролки, които насочват веригата. Постоянното триене и движение с времето водят до износване. Ако зъбите на ролките станат прекалено изтъркани, това може да доведе до лошо напрежение на веригата и проблеми при превключване на предавките.
Счупена пружина
Пружината в обтегача поддържа правилното напрежение на веригата. Когато тя се счупи или изгуби своята гъвкавост, обтегачът не може да функционира правилно. В резултат веригата става отпусната, което влошава работата на дерайльора.
Изкривено рамо на обтегача
При падания или удари рамото на дерайльора може да се огъне. Това води до лошо позициониране на обтегача и проблеми с движението на веригата. В такива случаи често се налага смяна на целия дерайльор.
Трудно превключване на предавки
Когато велосипедът трудно сменя предавките, това може да е признак за повреден или износен обтегач. Ако веригата не се движи плавно, обтегачът вероятно не изпълнява функциите си правилно.
Корозия
Карането в дъжд, кал или при други неблагоприятни условия може да доведе до ръждясване на обтегача. Корозията може да блокира движението или да намали ефективността му, което налага смяна на компонента.
Износена или прекъсната верига
Ако веригата е прекъсната или силно износена, обтегачът често е подложен на прекомерно напрежение. Тук е препоръчително не само да се смени веригата, но и да се провери състоянието на обтегача.
Редовната смяна на обтегача в тези случаи осигурява по-добра работа на велосипеда и предотвратява бъдещи проблеми.
Източник на изображението: Freepik.com
Заключение
Обтегачът на велосипеда е ключов компонент за правилната работа на предавателната система. Той поддържа веригата в оптимално напрежение, осигурява плавно превключване на предавките и защитава останалите части от износване.
Смяната му е задължителна при износване, счупване или корозия, тъй като тези състояния предизвикват проблеми с предавките и движението на веригата.