Всяко моторно превозно средство трябва да бъде регистрирано по надлежния ред, за да има право да се движи по републиканската пътна мрежа. Казаното се отнася не само леките коли, но и за всички останали МПС.
Тук ще обърнем внимание на това какво е необходимо, за да се направи регистрация на мотоциклет. Няма нищо сложно, но трябва да сте добре подготвени, за да си спестите време и нерви.
Източник на изображение: Canva
Ако вече сте минавали през тази процедура с автомобил, то трябва да ви успокоим, че за регистрация на мотоциклет не се изисква нещо кой знае колко по-различно.
Разбира се, съществуват някои специфични условия, с които трябва да сте наясно.
Често нормативната база търпи промени, така че, ако сте имали мотор преди 20 години, но сте спрели да го карате, сега е възможно да не сте наясно какво точно да направите за регистрация в КАТ.
Затова ще обясним какви документи са ви необходими за целта и как протича самата процедура.
Защо е необходимо да регистрираме мотоциклета си?
Нито едно МПС – било то мотор, лека кола, автобус или камион, няма право да излиза по улиците и да участва в движението редом с останалите без издадено разрешително.
Няма ли регистрация в КАТ, а оттам - липсват ли номера на съответното превозно средство, то просто няма място на пътя.
Всеки водач подлежи на сериозна санкция, ако бъде хванат да управлява двуколесния си „любимец” без извършена регистрация на мотоциклет.
Каква е процедурата по регистрация?
Процесът на регистрация на мотоциклет по същество е идентичен с този при лека кола или при лекотоварен автомобил с тегло до 3,5 тона.
Важно е какъв е статутът на съответното МПС на територията на страната - дали вече е преминало регистрация в КАТ или тепърва предстои да бъде вписано в българската система.
Източник на изображение: Canva
При всички положения трябва да се отиде в Пътна полиция, за да извършим регистрация на мотоциклет или друго МПС. Има вариант вместо собственика да се яви и упълномощено от него лице, но така или иначе се изисква нечие физическо присъствие.
А дали и самото превозно средство трябва да бъде представено на контролните органи?
При положение че няма регистрационни табели, тъй като е нов внос или е било временно спряно от движение, двуколесното МПС следва да бъде транспортирано до мястото за регистрация, а не управлявано на собствен ход от когото и да било, независимо дали е собственик или негов представител.
Изисквания и процедури
Ако мотоциклетът вече е бил управляван законно в рамките на нашата държава и не е бил спрян от движение, значи има номера и можем просто да прехвърлим собствеността му.
Това се извършва при нотариус, като той би трябвало да имат директна връзка към системата на пътната полиция, за да изпрати по електронен път данните за трансфера.
От нас се иска само да отидем до КАТ, за да си получим новия талон, след като представим и съответните документи: договора за покупко-продажба, валидна гражданска отговорност, платен данък, преминат ли е технически преглед.
Не е нужно да представяме двуколесното за инспекция пред МВР. Този тип процедура за регистрация на мотоциклет е лесна и не изисква нищо освен представяне на съответните документи.
Ако става дума за мотоциклети, които са внесени от друга държава, то тогава вече цялата схема е малко по-сложна.
Превозното средство от т.нар нов вносследва да се транспортира до подразделение на КАТ по местоживеене на новия собственик.
Там трябва да се покаже, че са платени всички необходими такси, както и да се премине през технически преглед, ако такава инспекция не е правена на територията на страната.
А тя обикновено не е, защото за кола или мотор, които не са в движение, не се сключва гражданска отговорност. Такава е задължително да се направи при регистрация в КАТ, но може да се подготвите със задължителната полица и предварително.
Източник на изображение: Canva
Стигаме и до получаването на нови номера на возилото, като тук трябва да сме наясно с няколко специфични ситуации:
- Ако моторът вече е бил регистриран у нас, може и да няма нужда от смяна на табелите, ако прехвърлянето е в рамките на една област. Но ако има регистрация в една област, а се прехвърля в друга, то трябва да се издадат и нови номера на мотоциклета, а старите да се изпратят към региона на предишния собственик.
- Ако двуколесното е пристигнало в България с активна регистрация от друга държава и валидни табели, то трябва да се свалят и да се изпратят служебно обратно след регистрацията на МПС в нашата страна.
- Ако пък номерата са деактивирани още в държавата, от която е закупен моторът, и той е превозен с автовоз или по друг начин, то тогава нямаме грижата да връщаме служебно табелите. Но пък нямаме и правото да управляваме това двуколесно, докато не бъде завършена регистрацията му тук.
Какви документи са необходими?
Дали ще закараме мотора в КАТ, или ще отидем само да получим новия талон след сделка с предишния собственик, препоръчително е да се снабдим с всички необходими документи предварително, за да мине гладко регистрацията.
За целта е нужно да носим следните документи:
- Документ за самоличност;
- Документ за придобиване на собствеността. Най-често това е договор за продажба, дарение и прочее, като в него присъстват данни за идентификация на превозното средство. Представя се оригинал и копие, като второто остава в Пътна полиция. Попълва се и декларация за придобиване на собствеността;
- Свидетелство за предишна регистрация, ако моторът вече е бил законно в движение у нас. Големият и малкият талон на предходния собственик се предоставят на КАТ, като се издават нови от същия тип документи на новия притежател;
- Документ за преминат технически преглед. Ако няма такъв (при нов внос) или е изтекъл, то инспекция се прави на място от специалисти на Пътна полиция;
- Валидна застраховка Гражданска отговорност. Ако има такава от стария собственик, а моторът вече има регистрация в България, то трябва да се сключи анекс към активната полица;
- Табели с регистрационен номер, ако МПС-то е взето от чужбина или от друга административна област в страната;
- Разписка за платена такса за продукти, след употребата на които се образуват отпадъци - това е т.нар. Екотакса;
- Документ за платена държавна такса
Щом се явява не новият собственик, а негов представител, той трябва да носи и нотариално заверено пълномощно.
Ако пък вносът на превозното средство е от страна извън ЕС - когато регистрацията се заявява от пълномощник, трябва да се приложи и митнически документ.
Какви са таксите и сроковете за регистрация?
В 14-дневен срок от придобиването трябва да се пристъпи към регистрация на мотоциклет и да се заплатят и съответните такси. Те са различни в зависимост от това дали конкретното МПС вече е било вписано в България, или се извършва за първи път.
Тук ще посочим какви са таксите за първа регистрация у нас:
- За първа регистрация на мотоциклет, както и на скутери, мотопеди, три- и четириколесни моторни превозни средства се дължат 28 лв. Това постановява Тарифа №4 за таксите, които се събират в системата на МВР по Закона за държавните такси.
- За издаване на експертна справка за проверка на идентификационните номера на рамата и двигателя на моторно превозно средство се събира такса 50 лв.
- Таксата за продукти, които оставят отпадъци, или т.нар. Екотакса, зависи от възрастта и мощността на превозното средство. Колкото е по-старо, толкова е по-висока.
Източник на изображение: Canva
Каквото и да е превозното средство, трябва да има валидна гражданска отговорност, платен пътен данък, както и да се премине технически преглед. При мотоциклети нов внос той може да се направи и в КАТ, затова бъдете подготвени и за тези разходи.
Заключение
Регистрацията на мотоциклет по същество не се различава от регистрацията на което и да друго МПС.
Основната стъпка е да се снабдим с изрядни документи и да заплатим необходимите такси, за да минем възможно най-бързо и леко през тази процедура.
Това отнема известно време, но трябва да се въоръжим с търпение в някои ситуации, защото просто няма друг начин.