Поддръжката на велосипеда не е нещо сложно и е постижимо за всеки, който положи необходимите усилия.
Тук ще обърнем внимание на това как да регулирате спирачките на шосеен велосипед, тъй като това е ключово умение, което има сериозно значение за вашата безопасност и което ви помага да сте сигурни на шосето.
Източник на изображение: Canva
Какво представляват спирачките шосейните велосипеди?
За да се справите с регулиране на спирачките на вашия байк, трябва да се вземе предвид това от какъв тип са и какво се изисква за тяхната поддръжка и настройване в оптимално състояние.
Основният принцип на работа на тези устройства, както и при други превозни средства, е чрез триене да предизвикат намаляване на скоростта, а при необходимост и цялостно спиране.
За да се научите как да регулирате спирачките на велосипед, преди всичко първо трябва да сте наясно от какъв тип са.
При съвременните велоспипеди се предлагат различни варианти, като има три основни вида:
- V-образни спирачки (V-Brake);
- Дискови спирачки;
- Хидравлични спирачки.
Повечето велосипеди са оборудвани с устройства от първия тип. Познати са още като спирачки с челюсти, които образуват форма на латинската буква V, а при активиране “захапват” повърхността на колелото, за да убият скоростта.
Те са най-достъпни и лесни за поддръжка, което обяснява и тяхната популярност и широко разпространение.
Използват се и дискови спирачки, при които се използва ротор, прикрепен към главината на колелото. Те имат своите безспорни предимства - издържат по-дълго и предоставят по-голяма спирачна сила. Удачни са за мокри и кални настилки. Но от друга страна са по-скъпи и създават повече грижи при поддръжка и реглаж.
Третият вид по същество представлява разновидност на дискови спирачки, които използват течност в системата. Хидравликата предава сила от спирачния лост към шублера. Тук вече говорим за изделия от висок клас, които се срещат при шосейните байкове, но са особено подходящи за планинските.
Ще насочим нашето внимание предимно към V-образните варианти, тъй като са по-често срещани и по-лесни за обслужване. Имаме предвид спирачки с накладки на винт, които са от по-новата разновидност в тази категория.
Предлагат се и такива, които не са на резба, като поставянето и закрепването се постига чрез система от шайби. Частично ще стане дума и за тях, но фокусът е върху по-масовите сега V-brakes.
Но преди това нека да уточним нещо съществено.
Защо е важно спирачките да са в отлично състояние?
Сигурни сме, че сами можете да си отговорите на този въпрос. Важно е да спрете навреме и да намалите скоростта, когато се налага. Използването на спирачката е сред основните действия на колоездача, а и на всеки водач на превозно средство.
Когато обаче устройствата са износени или не са добре поставени, или настроени, то това може да бъде опасно. Удължаването на спирачния път по време на движение дори с метър-два на моменти е от решаващо значение.
Затова е ясно, че независимо дали използвате “челюсти”, дискове, или хидравлика, този елемент от конструкцията на велосипеда трябва да бъде винаги в оптимално състояние.
Източник на изображение: Canva
Как да ги регулираме - стъпка по стъпка
Ако се чудите как да регулирате спирачките, без значение дали става дума за шосеен, градски или планински велосипед, трябва да сте запознати с начина, по който се свързват детайлите, както и да следвате правилна последователност от действия.
V-спирачките имат сравнително просто устройство. Състоят се от две рамена, които се монтират от горната страна върху рогата на вилката, за да образуват “челюст”.
От долната им страна пък са разположени накладките, контактуващи с каплата, за да намалят скоростта.
Целият апарат се свързва със спирачното жило, което води към гриповете на кормилото.
Разделяме целия процес на две големи части. При първия се извършва смяна на самите накладки или пък се подменя някоя част по тях, ако е възможно (например гумичката, ако е отделно от ствола).
При втория етап говорим за реглаж на спирачките и чрез настройка на жилото и на лостчето, което се намира на кормилото.
Подмяна на спирачката на колелото
Когато трябва да се сложат нови накладки, първо трябва да се свалят старите. Развивате ги от рогата на вилката внимателно, като преди това се откача и жилото.
Не забравяайте да пазите съответните болтове и гайки. Уверете се, че новите V-brakes пасват на вашия велосипед. Ако е така, не би трябвало да имате проблеми.
Внимавайте все пак при монтирането рамената да не са много близо едно до друго, за да не се износват бързо гумичките.
Преди да върнете жилото, фиксирайте накладките върху “челюстите”, като ги пристегнете съвсем леко, за да заемат успоредна позиция спрямо каплата.
Затягане на жилото към накладките
Трябва да отхлабите затягащия болт дотолкова, че накладките практически да опрат в каплата (или да бъдат на не повече от 1 мм от нея). След като придържате рамената в тази стабилна позиция, затягате жилото към спирачното устройство.
Обърнете внимание и на указанията на производителя на какво разстояние трябва да бъдат разположени горните части на рамената помежду си.
Фиксиране на рамената в симетрична позиция
За да работят добре спирачките, те трябва да “захапват” равномерно и от двете страни. Уверете се, че двете челюсти са симетрично разположени спрямо каплата.
Ако има изкривяване, то трябва да поработите с винтчетата, които регулират пружините и съответно променят позициите. Това е част от фината настройка, която е много важна.
Но ако самата капла е крива, то и накладките трябва да се съобразят с тази асиметрия. Или пък каплата да се изправи, което естествено е по-добрият вариант.
Източник на изображение: Canva
Нагласяне на накладките
Трябва ги фиксирате така, че да допират плътно каплата, а не да се срещат под ъгъл. Внимавайте и да не ги обърнете, като поставите всяка накладка от правилната страна.
За да се уверите, че закрепването е симетрично, огледайте гумичката - не трябва да изпъква никъде, а да следва идеално окръжността на каплата.
Когато се уверите, че сте закрепили накладките в правилната позиция, трябва с едната ръка да затегнете здраво шестограма на ствола на накладката, а същевременно с един от пръстите на другата трябва да притискате рамото към каплата.
Настройка на спирачното лостче
При него има регулатор за степента на опъване на жилото. Така спирачката може да се направи по-твърда или по-мека. Например, при отвиване на лостчето жилото се стяга, което пък доближава накладките до каплата и спирачката става по-твърда. Тоест при навиване по часовниковата стрелка омеква.
По време на реглаж първоначално се отвива регулаторът, с което се затяга жилото. Може да се наложи да поработите с този регулатор още след първата стъпка, като го отвивате, т.е натягате жилото.
След като преминете описаните дотук стъпки започвате да навивате при спирачното лостче, което лека-полека отпуска жилото. Извършвайте това действие внимателно до постигане на оптималното състояние.
Регулиране на лостчето от ръкохватката
Хубавите велосипеди имат винтче с шестограм, за да се настрои отдалечеността на спирачното лостче от грипа. Това вече е настройка на базата на индивидуални предпочитания.
Източник на изображение: Canva
Допълваме и с кратко обяснение как да регулирате спирачките на велосипед с накладки без резба.
При тях всичко се постига с два болта – единият се държи за контра, а другият се навива. Но като цяло доста от описаните етапи при винтовите спирачки важат и тук.
Заключение
Има и още тънкости и подробности, но като цяло това са основните етапи, които трябва да следвате, ако искате да справите с регулиране на спирачките на велосипеда. Със сигурност е доста по-просто, отколкото да се опитвате да правите същото с накладките на мотора или на колата например. Но трябва да се действа внимателно, като се спазват и указанията на производителя.