Накратко какво представляват маслените филтри
Смяната на масления филтър е една от основните процедури по поддръжката на един мотоциклет. Тя е и една от най-лесните неща, които можем да правим, за да поддръжаме мотоциклета си в изправно състояние. Правилното и редовно сменяне на масления филтър носи много ползи за „здравето“ на двигателя на нашия мотоциклет. Неговата редовна смяна не бива да се подценява. Тя е толкова важна, както и смяната на маслото.
Правилно подбраният филтър гарантира производителна работа на двигателя. Затова и се препоръчва да сменяме масления си филтър в професионален сервиз.
Когато отложим смяната на масления филтър и продължим да караме с отработено масло, това може да доведе до повреда в съставните елементи на двигателя на мотора, преждевременно износване на турбокомпресора и превъртане на мотовилковите лагери. А ремонтът на повреди по двигателя в повечето случаи излиза скъпо.
За какво служат маслените филтри?
Маслените филтри се намират в двигателите с вътрешно горене.Тяхната задача е да улавят вредните замърсявания, които попадат в смазващата система от околната среда или тези, които са се образували в двигателя при експлоатация.
Маслените филтри блокират остатъците от неизгоряло гориво, метални частици, прах от въздуха, продукти от окисляването. Те също влияят върху работата на двигателя и каква ще е неговата производителност. Смяната на масления филтър е наложителна при смяна на маслото. Тя е сравнително лесна процедура за повечето механици.
Когато не сменяме масления филтър навреме, той се запушва и нарушава работата на двигателя. Когато масленият ни филтър е запушен, маслото няма да се пречиства както трябва и то ще бъде отвеждано към двигателя под голямо налягане. Задръстеният маслен филтър също така води до недобро смазване на частите на двигателя. Оттам той се износва бързо и мощността му постепенно намалява.
Правилната експлоатация на нашия мотоциклет е важно условие за осигуряването на дълъг живот и безпроблемна работа на двигателя при различни условия. Редовната подмяна на масления филтър намалява механичното износване на двигателя и триенето. Редовното му обслужване може да ни спести евентуални проблеми в бъдеще. Обслужването се извършва на определен период от време. Препоръчва се смяната на масления филтър да става средно на 6 месеца или 5000км.
Тази задача не е много сложна и може да се извърши от всеки фен на моторите с достатъчно опит и знания, който разполага с необходимите инструменти за ремонта. Наборът от инструменти е важен, защото за развиването на навивен филтър е необходим специален ключ например. Разбира се поверяването на автомобила ни на професионалист е гаранция за това, че ремонтът ще бъде извършен по правилен начин.
Ако не разполагате с нужния опит и интрументи за този ремонт е по добре да се доверите на професионалисти. В професионалните сервизи има специални съоръжения, където се съхраняват отработени масла съгласно изискванията.
Редовната смяна на масления филтър, както и смяната на маслото е от значение за поддържката на нашия мотоциклет в добро състояние. Когато подбираме внимателно маслото и сменяме навреме масления си филтър, двигателят ни ще има добра защита и ще се поврежда по-рядко.
Маслените филтри биват два типа
Механични филтри
Замърсяванията се блокират в момента когато маслото преминава през преградата, която е изработена от порест филтрационен материал.
Филтри с прегради
При тях замърсяванията се премахват от маслото с помощта на центробежни сили или гравитация.
Най-популярният вид маслени филтри са тези, които имат свойствата както на механичните, така и на преградните. Направени са с филтрационна преграда и компоненти, които създават силово поле. Те са под формата на пълнител, който представлява потопяем филтър. Те идват готови за монтаж в корпуса на масления филтър. Навивните филтри от своя страна се навиват около корпуса.
Едно от важните неща, които трябва да знаем при смяна на маслото е да следваме препоръките на производителя и да знаем какъв тип масло е било използвано преди в двигателя на мотора.
Не се препоръчва смесването на различни масла. Не бива да забравяме, че е важно да проверяваме редовно нивото на маслото в картера. Веднъж месечно е препоръчително да се проверява нивото на маслото.
Стъпки как да сменим маслото и масления филтър на мотоциклета:
1. Трябва да подготвим подходящо място, където да застопорим своя мотоциклет на централна, странична или задна стойка и да вземем всички необходими инструменти.
2. Трябва да махнем пластмасовите части, които са разположени около двигателя. Повечето модели мотоциклети са оборудвани с малък комплект инструменти под седалките за разглобяването на тези части.
Ако няма такъв, вземаме свои комплект инструмени и избираме подходящата отверка или шестограм, с който да развием болтовете, поддържащи спойлерите към рамата. Важно е да пазим всички болтове, скоби и всякакви скрепителни компоненти до момента когато ще ни трябват да ти поставим отново.
3. Развъртаме капачката на маслото двигателя, за да източим маслото в двигателя. За целта можем да използваме клещите тип човки.
4. Поставяме под двигателя някакъв съд където да се оттича замърсеното масло. Вземаме тресчотката, за да махнем пробката, която се намира от долната страна на двигателя. Тук трябва да сме внимателни, защото маслото може да е топло и да се разлее. Изхвърлете отработеното масло на предназначено за това място за рециклиране на опасни отпадъци.
5. Махаме и сменяме гарнитурата с нова. Гарнитурата представлява меден или алуминиев диск, който помага за източването на маслото от пробката и неговата задача е да се деформира под налягане. Нейната смяна става при всяка подмяна на маслото.
6. Почистваме пробката. Нейният връх обикновено е магнитен, за да привлича металните частици, изхвърлени от двигателя. Ако част от тези метални частици попаднат по ръба на пробката, просто ги забърсваме с чиста кърпа без да се притесняваме.
7. Оставяме маслото да се оцежда. Използваме инструмента за развиване на филтъра, за да развием внимателно масления филтър. Внимаваме да не повредим или деформираме филтъра при свалянето му, защото така част от замърсените частици в него могат да се върнат обратно в двигателя. След като свалим масления филтър, проверяваме дали не е паднал О-пръстена. Трябва да сменим и О-пръстена при смяната на масления филтър.
8. Развиваме и махаме пластмасовия мрежест филтър разположен от страната на двигателя с цел да изчистим едрите замърсяващи частици. Използваме отново чиста кърпа, за да почистим всички части.
9. Поставяме новия маслен филтър като смазваме О-пръстена му. Всеки нов маслен филтър върви с нов О-пръстен, който му помага плътно да прилепне към филтъра. Мотоциклетното масло се слага върху горната му част с цел да го запечата. После ръчно затягаме винта на новия маслен филтър в двигателя. Тук трябва да използваме само специален инструмент, тъй като не бива да презатягаме филтъра, за да не повредим О-пръстена.
10. Сменяме филтъра, пластмасовия мрежест филтър, пробката. След като замърсеното масло се е оцедило напълно, което трае обикновено няколко минути, вземаме чиста кърпа и, а също и отвора на мрежестия филтър. Поставяме пробката и пластмасовия мрежест филтър обратно.
11.Следващата стъпка е да прочетем инструкциите към мотоциклета за това колко масло да налеем. Поставяме около половин литър по-малко и оставяме фунията в отвора. Поставяме капачката за маслото и стартираме двигателя. Оставяме да проработи за около минута на празен ход.
12.Проверяваме нивото на маслото след като спрем двигателя. За тази цел е добре да поставим мотоциклета на подходяща за целта равна повърхност или централна стойка. Изчакваме около минута, за да може маслото да се разпространи в главите на цилиндрите в картера.
През прозорчето от страната на картера проверяваме нивото на маслото. Ако то е под средната линия, доливаме, за да се изравни с нея, ако пък е на нивото на средната линия, това значи че сме вече готови със смяната на маслото и можем да се качваме на мотора.