Важно е да полагаме грижи за поддръжката на нашия мотоциклет,за да не ни поднася приятни изненади на пътя и да ни осигурява безопасност. В това число влиза и обезвъздушаването насъединителя. Той е важна част от нашия мотоциклет, която не бива да сеподценява.
Правилното обезвъздушаване на съединителя гарантиранеговата правилна работа. Той обикновено е такава част от мотоциклета, която е издръжлива на износване. Въпреки товасе нуждае също от периодични проверки натечността в резервоара.
Какво представлява съединителянакратко?
Съединителят е механично устройство, чиято роля е давключва и изключва силовото предаване от коляновиявал на двигателя, към скоростната кутия по желание на шофьора. Устройствотона целия комплект съединител сесъстои от:
● маховик
● феродовдиск
● притискателен диск
● аксиален лагер
Съединителите се делят на различни видове:
● механичен съединител
● центробежен съединител
● електромагнитен съединител
● хидравличен съединител
Съединителят съдържа резервоар със спирачна течност.Главният съединител е свързан към второстепенния съединител чрез маркучи.
Ролята на съединителяспомага за това двигателят на автомобила или мотоциклета да функционира дори когато автомобилът не се движи. Съединителят нипомага да сменяме зъбните предавкиот малка на голяма и обратно.
Това е важно, тъйкато промяната на предавките без освобождаване на съединителя, ще доведе до внезапни натоварвания. Което в крайнасметка може да доведе до отказ на зъбните предавки и предавателна система.Съединителите осъществяват пренасянето на енергията от двигателя през трансмисията и след това към задвижващите колела.
Когато натиснем педала на съединителя, потича спирачнатечност от главния цилиндър към второстепенния, която прилага необходимотоналягане, необходимо да задвижи съединителя и предавките на мануалната трансмисия да се сменят.
Системата на хидравличния съединител предлагапо-голямо улеснение при натискане на педала на съединителя за смяна на предавките в сравнение съссъединителя, който е със система от кабели. Хидравличната система е от затворен тип, също както са предните изадните спирачки.
Повечетохидравлични съединители разполагат седин главен цилиндър, обаче при някои превозни средства се използва единединствен цилиндър за спирачната система и съединителя.
Всеки път когато отворимхидравличната система, ние трябва да я обезвъздушим,за да се премахнат образувалите се въздушни джобове. Защото въздушнитеджобове не позволяват на хидравличната система да функционира правилно.Нашата задача е да обезвъдушим второстепенния цилиндър, което е част от рутиннияпроцес на поддръжка. Поддръжката включва смяната на течностите на мотоциклета.
Имаредица причини поради които да обърнем внимание на поддръжката на съединителя ни. Има някои ясни признака, на коитода обърнем внимание, за да предотвратим евентуални проблеми със съединителя на мотора. Признаците, за които даследим, показват, че вероятносъединителят ни се нуждае от обезвъздушаване и в частност неговия второстепенен цилиндър. Той е част отхидравличната система на съединителя при ръчна трансмисия.
Дали лостът на резервоараспада надолу бързо?
Хубаво е да проверим също дали енарушен етикета на задвижващия механизъм.Той е подложен на голямо натоварване, също както е и O-пръстенът, чиято роля е да действа като укрепление навторостепенния цилиндър.
Когато главният или второстепенниятцилиндър започне да тече, той трябва да бъде подменен заедно със спирачната течност. Добавянето на нови части въвежда кислород в системата, коетоосигурява гладка работа за съединителя при натискане на педала. За даобезвъздушим хидравличен съединител трябва да изпуснем въздух от отвторостепенния педал.
О-пръстенът трябва да издържа на:
● високата температура на двигателя
● замърсяващите частициот пътя
● излишното масло,идващо от веригите
● други неща, които саврагове на цилиндъра
Как се обезвъздушавасъединител?
Главни стъпки вобезвъздушаването на съединител:
● Да прикрепим маркуча към винта заобезвъздушаване
● Отваряме винта за обезвъздушаване навторостепенния цилиндър
● Използваме помощта на втори човек,който да натисне педала на съединителя и да го задържи, за да можем лесно даизвършим обезвъздушаването
● Затваряме винта на второстепеннияцилиндър
Смяната на съединител не е сложна задачаи не би трябвало да е проблем за хора, които и преди са ремонтиралимотоциклети. С правилните инструменти той може да се извърши лесно и бързо. Ноако сте начинаещ и не разполагате снеобходимия опит и инструменти, съветваме ви да се обърнете по-скоро към сервиз.
Некапристъпим към действие: Да подготвим необходимите инструменти
Нужен ни е:
● гаечен ключ за обезвъздушаване наспирачки
● стандартен гаечен ключ – 8мм или 10мм
● спирачна течност
● чисти прозрачни маркучи (тези, които се продават за аквариуми вършат работа)
● сух съд,
● капкомер
● празна бутилка за вода
● крик/ платформа за повдигане на мотора
● ръкавици
● предпазни очила
Можем да ползваме вакуумно устройство за обезвъздушаване,ако имаме такова, парцали или хартия за почистване.Сега сме готови да преминем към обезвъздушаването
● Едно от първите неща, които трябва данаправим е да проверим нивото то наспирачната течност в главния цилиндър
Ако извършваме рутинна поддръжка, ще ни трябвакапкомер. Отваряме капака на резервоара на главния цилиндър и използвамекапкомера, за да вземем останалата стара спирачна течност и тогава да поставимнова. Сега трябва да допълним спирачната течност в главния цилиндър насъединителя като задължително следваме указанията на производителя за това.
● Сега трябва да открием отвора/клапата за обезвъздушаване. Принякои случаи може да се наложи да използваме крик или пък подпори за безопасност, с които да застопорим моторатака, че да имаме лесен достъп до отвора на второстепенния цилиндър. Използвамегравитацията, за да обезвъздушим второстепенния цилиндър
● Отваряме клапата на второстепеннияцилиндър. Използваме стандартен гаеченключ, за да я отворим. Поставяме празен съд под второстепенния цилиндър,където да се оттича спирачната течност. Оставяме отвора за обезвъздушаванеотворен и оставяме гравитацията да си свърши работата от 1 до 3 мин
Докатосе обезвъздушава, не забравяйте даследите нивото на спирачната течност при главния цилиндър. Важно е да неоставяме нивото на течността прекаленониско, тъй като това ще доведе до навлизане на въздух обратно в системата
● Можем да използваме гаечния чук и дапотропаме по второстепенния цилиндърс цел да премахнем евентуални въздушнибалончета, останали вътре
● Прикрепяме прозрачна тръбичка към отвора за обезвъздушаване
● Затваряме клапата за обезвъздушаване навторостепенния цилиндър и прикрепяме прозрачна тръбичка за аквариум към нипела за обезвъздушаване
Поставямедругия край на тръбичката в празно шише за вода и доливаме спирачна течност в главния цилиндър.
● Сега натискаме педала на съединителя. Използваме помощта на приятел, който даседне на мястото на шофьора и да натисне педала на съединителя от 10 до 15 пъти, за да се увеличи налягането. Тогава трябва да сезадържи педала на съединителя натиснат
● Следва да тестваме обезвъздушителя.Докато педала на съдинителя е задържан натиснат до пода, използваме стандартния гаечен ключ, за да отворимобезвъздушителя. Наблюдаваме въздушнитебалончета и спирачната течност, която напуска второстепенния цилиндър
Когатопотокът от спирачна течност спре,затваряме обезвъздушителя и тогава човекът, който държи педала натиснат гоотпуска
● Повтаряме стъпки 4 и 5 , ако спирачнататечност излиза от обезвъздушителя към второстепенния цилиндър
Никога не трябва даоставяме педала на съединителя отпуснат едновременно с клапата наобезвъздушителя отворена. Така ще навлезе въздух в системата.
Когато започнем даобезвъздушаваме съединителя, нормално е педалът на съединителя да стои надолудо земята, дори след като ме го отпуснали.
Трябва просто да гонатиснем така че да иде нагоре и да продължим с обезъздушаването. С изкарванетона въздуха и увеличаването на хидравличното налягане, педала на съединителя самще се върне в обратна позиция.
Важно е когатообезвъздушаваме второстепенния цилиндър, никога да не оставяме нивото натечност в главния цилиндър много ниско, защото ще навлезе въздух вхидравликата и е трябва да започвамецелия процес отначало.
Второстепенния цилиндър може да се обезвъздуши и с помощтана ръчна вакуумна помпа. Ето как става:
● Отваряме клапата за обезвъздушаванекато използваме стандартния гаечен ключ
● Прикрепяме помпата за обезвъздушаванекъм второстепенния цилиндър. Препоръчва се да следваме инструкциите за употребакъм помпата за обезвъздушаване
● Затваряме клапата на обезвъздушителя.Когато постигнем сигурен поток от спирачна течност без въздушни балончета,можем да затворим клапата на обезвъздушителя
● Сега следва да тестваме съединителя
Следкато второстепенния е бил обезвъздушен, запалетемотора и тествайте съединителя дали работи правилно.