Дори да си падате по спортни мотори и високите скорости, скутери или сърцето ви бие само за ендуро мотоциклети, сигурни сме, че щом стане дума за големи мотори първият, за който се сещате е “чопър”.
И няма как да е иначе. Този вид мотори са истинска смесица между изкуство и инженерство и са символ на свободата и извисяването на индивидуалността.
Източник на изображение: en.wikipedia.org
Какво представляват моделите мотоциклети тип чопър?
Най-общо казано, тези видове мотори представляват персонализирани двуколесни машини, които могат да бъдат изградени както от серийни модели мотоциклети, които да се модифицират, така и да бъдат създадени буквално от нулата.
Родени са в САЩ в средата на миналия век и се наричат “чопър” от английската дума “chop” (нарязвам, отсичам).
Каква е историята на тези специални мотоциклети?
Историята на моторите чопър, както споменахме, започва в средата на миналия век, но за да стане малко по-ясно как изобщо са се появили, трябва да се върнем малко по-назад във времето, когато се появяват предшествениците им, а именно моторите, наречени “bobber”.
Този вид мотоциклети се появяват в края на 20 - те години на миналия век и не са нищо повече от мотори, които са лишени от всички несъществени елементи с цел намаляване на теглото на машината.
Към края на 40 - те години след приключването ВСВ (Втората световна война), връщайки се от фронта, американските войници, придобили умения на механици, развиват тенденцията в рязането на мотоциклетите и така по американските пътища започват да се появяват първите “чопъри”.
Източник на изображение: unsplash.com
През 60 - те години на миналия век тази разновидност на големите туристически мотори претърпяват още една трансформация, която се случва благодарение на смяната на поколенията.
В края на 60 - те персонализираните мотоциклети вече са с удължени рамки и удължени вилици, за да осигурят по-голям просвет и по-удобна и комфортна позицията на седлото.
Размерът на кормилото също е драстично променен и липсва задно окачване.
През 80 - те популярността на дългите мотоциклети намалява, тъй като на пазара се появяват двуколесните машини с дискови спирачки, люлеещо се рамо и електрически стартери, които заливат световния пазар.
Съвременното прераждане на чопърите започва през 2000 година, когато културата на ретро машините заживя свой живот.
Любителите на този вид нестандартни мотоциклети започнаха да реставрират старите чопъри на дядовците си или да модифицират модели на Harley, за да се насладят на усещането на бунтарство и свобода, които дават чопърите.
Източник на изображение: en.wikipedia.org
С какво моторите чопър се отличават от обикновените мотоциклети?
Днес класическите чопъри се отличават с подобрени части включващи:
- Разтегната кормилна тръба с дълги вилици;
- Окачено кормило;
- Предно колело със спици без спирачка;
- Ниско седло;
- Профилирано върху рамката;
- Липса на задно окачване;
- Обърнати ауспуси с рибешка опашка.
Какви са предимствата и какви минусите на мотоциклетите тип чопъри?
Един от основните плюсове на този вид двуколесни машини е впечатляващият външен вид.
Те са оригинални, отговарят на индивидуалността на всеки моторист и можете да бъдете сигурни, че яхнете ли подобен мотор, просто няма как да останете незабелязани.
Друг плюс е, че могат да бъдат изградени от нулата и по начин, който най-много ви допада.
Като недостатък може да се отбележи, че комфортът на езда е пренебрегнат за сметка на дизайна и стила на избрания мотоциклет.
Повечето чопъри нямат задно окачване, а и самата позиция на кормилото и позицията, която трябва да заемете по време на езда не предполагат много голям комфорт.
Топ 5 най-мощни мотоциклети тип чопър
Harley - Davidson FXDR 114
От десетилетия Harley е безспорен лидер в производството на круизъри и напълно логично най-много чопъри са произведени и модифицирани именно от модели на марката.
Днес сред огромната колекция от модели на американския мотоциклетен бранд се отличава Harley - Davidson FXDR 114.
Този модел чопър беше пуснат на пазара през 2018 година и това, което го отличава е, че е оборудван с един от най-големите и мощни двигатели.
FXDR 114 е с двигател с работен обем от 1868 сс, мощност 90 hp и въртящ момент 119 lb-ft.
Източник на изображение: carsifu.my
Harley - Davidson Softail Rocker C
Този мотоциклет е направен за магистрални пътувания и идва с доста екстри и удобства, каквито човек би очаквал от 900 Customал от Harley.
Softail Rocker C е с 96 кубически инча Twin двигател, съчетан с шестстепенна трансмисия. Моторът ускорява на място до 60 mph 4,73 секунди.
Kawasaki Vulcan 900 Custom
Kawasaki Vulcan 900 е на пазара повече от 30 години и за това време се е превърнал в един от най-желаните от любителите на круизърите и чопърите мотоциклет.
И няма как да е иначе, предвид факта, че при всяко ново издание японският производител пуска на пазара все по-мощна и с по-голяма производителност машина.
И това е видно от новото издание - Kawasaki Vulcan 900 Custom.
В сравнение с 900 Classic, 900 Custom е оборудван с малко по-различна геометрия на шасито и с по-тясна седалка, които го правят доста по-ефективен.
Що се отнася до силовия агрегат, 900 Custom е със стандартен V - Twin двигател с водно охлаждане.
Honda Fury
Преди десетина и повече години от Honda направиха своя дебют на пазара, обещавайки на мотористите страхотна мощност, комфорт на возене и елегантен дизайн на своя нов модел круизър, проектиран в стил “чопър”. И наистина спазиха обещанието си.
2019 Honda Furyразполага с 52 - градусов, 1312 сс SOHC V - Twin двигател с петстепенна скоростна кутия. Това, което прави този мотор един от най-добрите мотоциклети, е добрата му мощност, непрекъснато развиващият се дизайн и достъпната цена, на която се предлага.
Източник на изображение: greatbiker.com
Harley - Davidson Softail Deluxe
Softail Deluxe е повече от добро попадение, защото е не само най-мощен, но и най-скъп като цена чопър, който към момента се предлага на пазара. Моделът е от най-висок клас и предлага възможно най-комфортното управление и возене, което един ездач може да получи.
Силовият агрегат на Softail Deluxe е Milwaukee - 8 107 с 8 клапана и работен обем от 1750 сс. Въртящият момент идва в ниските диапазони, което означава, че Softail Deluxe може да започне да осигурява производителност точно, когато оборотите се натрупват.
Представихме ви 5 от най-мощните чопъри, но няма как да не добавим още няколко модела, които лично на нас ни допадат изключително много и като дизайн, и като мощност.
Източник на изображение: unsplash.com
Triumph Rocket III Roadster
Triumph Rocket е на пазара повече от 15 години и напълно откровено можем да кажем, че има доста голям брой почитатели по цял свят.
Затова не е никак чудно, че най-новият модел на британците Triumph Rocket III Roadster още с излизането си спечели сърцата на феновете.
Моделът е изключително стилен, надежден, комфортен и мощен. За разлика от повечето мотоциклети от своя клас, Rocket III Roadster разполага с двигател с капацитет от 2294 сс. Този капацитет му е необходим, за да компенсира голямото тегло на мотора.
2019 Yamaha VMAX
2019 Yamahaе наистина впечатляващ. Моделът разполага с 1679 сс, 65 - градусов двигател, с четири клапана на цилиндър V4, който произвежда 170 к.с.
Но това, което прави крузъра толкова желан от феновете, е как плавно се справя с ускоренията от този мощен двигател. На практика те не се усещат и ездата е невероятно комфортна и приятна.
2022 Honda Fury
Малко по-горе ви запознахме с Honda Fury 2019, но миналата година на пазара се появи 2022 Fury, на който определено си струва да отделим няколко реда.
Новият модел серийно произведен чопър идва с още по-стилен дизайн, невероятна мощност, нови технологии и изключителен комфорт при езда.
2022 Fury е с 67 к.с. при 4250 об/мин, въртящ момент 78,9 lb/ft TQ при RPM.
Промяна има и в основния цвят, в който се предлага, като класическото Pearl Hawkseye Blue, което бе силно разпознаваем цвят на моделите на Fury е заменен с нова цветова опция, наречена “перлено жълто”.