Стане ли дума за популярни марки мотори, Husqvarna
задължително се нарежда сред ТОП 5 на
най-разпознаваемите и обичани марки спортни мотори в света. И
това съвсем не е случайно.
История на Husqvarna преди моторите
Компанията е основана през 1689 година по заповед на шведския крал Карл IV. По това време шведската армия имала нужда от оръжия,
затова кралят заповядал близо до град
Хускварна да бъде създаден оръжеен завод, в който да бъдат произвеждани пушки и оръжеен обков.
След години заводът се трансформира и до края на 1800 година производственият списък на
компанията включва производство на печки, домакински
уреди и шевни машини.
Началото на производството на мотори
с марката Husqvarna
Първата стъпка в посока
производство на мотоциклети шведската компания прави през 1903 година. През тази паметна година
от Husqvarna пускат на пазара едноцилиндров “моторизиран велосипед”. Мотоциклетът е с 225 едноцилиндров двигател, който произвежда 1,25 конски сили и развива скорост от 25 - 30 мили/час.
Този първи модел мотоциклет се произвежда в малки бройки от 1903 до 1906 година, а
цената му е около 700 крони или 150
долара.
През 1909 и 1910 година шведите пускат на пазара два нови
модела мотори. Първият модел е с
едноцилиндров двигател на швейцарската компания Motosacoche №58 и се
отличава с красива и изчистена конструкция. Моделът не става много популярен
сред потребителите, но пускайки го на пазара Husqvarna дават ясен сигнал на
останалите производители, че са тук и ще останат.
Вторият модел излиза през 1910 година и предизвиква сериозен
интерес. Model 65 е с V - twin двигател
и развива шеметни скорости за времето си.
Непрекъснатото усъвършенстване на дизайна и инженеринга
постепенно увеличава продажбите на моторите
Husqvarna и марката става все по-разпознаваема. Успехите дават увереност на производителите, които
насочват погледите си към мотоциклетните шампионати.
До 1933
година
моторите Husqvarna участват в редица мотоциклетни състезания в страната и
чужбина и състезателите им се нареждат на първите места.
1957
година
е паметна както за мотоциклетните спортове, така и за моторите Husqvarna. Това
е годината, в която в Белгия се поставя началото на нов мотоциклетен спорт - мотокрос,
а Хускварна е една от компаниите, които първи започват да произвеждат
леки мотори специално за този вид състезания.
Така на сцената излиза и един от най-емблематичните мотори
на Husqvarna - Silverpilen (“Сребърна стрела”). Новият модел е
представен на света като специално създаден мотор за управление извън пътя. Silverpilen е с тегло от едва 75 кг, има хидравлични амортисьори, телескопични вилици и монтиран на рамката
двигател.
По времето, в което е пуснат, Silverpilen е истинско еволюционно чудо и утвърждава Husqvarna като
една от световните сили в областта на мотоциклетните технологии и иновации.
Husqvarna и мотоциклетните състезания
Първото си голямо мотоциклетно
състезание по мотокрос Хускварна печелят през 1959 година. Състезателят Ролф Тиблин печели първото място на
световния шампионат по мотокрос. Това е първото състезание, в което Тиблин се състезава с мотор на Husqvarna от
250 кубика, но не е последното.
През следващите години Тиблин (отново с различни модели на Husqvarna) печели
всички важни мотокрос състезания и
става един от най-популярните състезатели по мотокрос в света. А моторите
Husqvarna - най-популярните мотокрос
мотоциклети.
През 1960 година към шампионите на Хускварна се присъединява
и Бил Нилсен, който печели световната титла в клас до 500 кубика. И това е едва началото.
60-те и
70-те години са “златни” за моторите Husqvarna. Цяло едно десетилетие те доминират
в световния мотокрос, печелейки 14
световни титли по мотокрос, 24
европейски състезания по ендуро и 11 победи от Банджа 1000.
Години на промени за Husqvarna
1977 - мотоциклетната компания става част от Electrolux
След като се налагат като най-популярната компания за
мотокрос мотоциклети в света, от Husqvarna решават да излязат от вече станалата
им тясна ниша и да разширят производството си. Първата крачка в тази посока правят през 1977 година, която
компанията е продадена на една от най-големите
шведски корпорации - Electrolux.
Наливането
на свежи средства за производство много скоро дава резултати и през 1983 година Husqvarna
пускат на пазара нов модел мотор. Моделът е 500 кубика, с 4 - тактов двигател, с въздушно охлаждане, а лекото
му тегло и иновативния му дизайн му осигуряват по-плавно и лесно управление.
1987 - Husqvarna става част от семейството
на Cagiva
Присъединявайки се към семейството на Cagiva - MV Agusta Motor SpA производството на моторите Husqvarna
трябва да бъде изместено в италианския
град Варезе. Това не допада на основния екип на Хускварна и той отказва да
се премести в Италия.
Така компанията се разделя на две - едната част се мести в
Италия, а другата част остава в Швеция, отделя се от Хускварна и основава нова
компания с името “Husaberg”(1988 година).
От 2007 до 2013 година - Husqvarna
става собственост на BMW
През 2007 година мотоциклети Хускварна са закупени от
немската BMW за 93 000 000 евро и
стават част от голямото семейство на БМВ. Идеята на германската корпорация е да
разшири гамата от офроуд модели мотори
Husqvarna.
2013 - двете половинки на една
компания отново се откриват
През 2013 година се случва нещо наистина неочаквано.
Собственикът на Husaberg Pierer
Industries AG (екипът на моторите
Хускварна, останал в Швеция) купува оригиналната компания Husqvarna.
Така двете разделени половинки на компанията се събират
отново след повече от 20 годишно разделение. Компанията се обединява тъкмо
навреме, за да “взриви” пазара с още
по-иновативни офроуд и ендуро модели мотоциклети.
Само година
след обединението
Хускварна пускат на пазара ново поколение мотоциклет, който е посрещнат с
огромен ентусиазъм по цял свят.
През
следващите години от мотоциклетната компания отново изненадаха потребителите
си, като пуснаха на пазара фамозните:
● 701 Supermoto
● Vitpilen 401
● Svartpilen 401
● Vitpilen 701
● Svartpilen 701 и други
Топ модели мотори Husqvarna
701 Supermoto (2020)
701 Supermoto излезе тази година на пазара, но това съвсем
не му попречи да се нареди веднага сред ТОП моделите на Husqvarna. Моделът е с:
● Едноцилиндров 4 - тактов двигател
● 6 - степенна трансмисия
● електрически стартер
● двойно запалване
Спортният мотоциклет е с тегло от 145 кг, конските му сили са 74, а усъвършенстваната електроника и елегантното му шаси го превръщат в
един от най-търсените и желани модели
мотоциклети.
Svartpilen 401 (2018)
Въпреки “мъжкарския” си вид и спортното наследство на
Хускварна, Svartpilen 401 не е спортен мотор. Моделът е предназначен за ездачи,
които търсят стилен градски мотоциклет. Svartpilen 401 с мощност от 43 коня,
тегло от 347 кг и шестстепенна трансмисия, по-меко окачване и с високопрофилни
гуми Pirelli Scorpion Rally STR.
Svartpilen 401 е напълно функционален градски мотоциклет, който може да задоволи
изискванията и на най-капризния моторист.
Vitpilen 401
Името на на модела - Husqvarna
Vitpilen 401 означава White Arrow, а
дизайнът му изцяло оправдава това име с изцяло белия си панел. Vitpilen
401 има същата рамка като серията на KTM Duke и използва основни елементи
като спирачки и двигател също от тази серия.
Моделът обаче се различава от Duke и като
стил, и като конструкция.
Vitpilen
401
е с:
● едноцилиндров, 4 - тактов двигател с
водно охлаждане
● максимална мощност от 43 к.с.
● максимален въртящ момент от 35 Nm
● управление на двигателя - Bosch EMS
● 17 - инчови предни и задни колела
● ABS система и други
Vitpilen 701 (2020)
Този модел на Хускварна взема всичко, което обичате от
моторите и го комбинира в прекрасен
едноцилиндров, голям мотор, с леко шаси, спартанска естетика и спортен стил на
езда. Ако трябва да отговорим напълно откровено защо този модел на
Хускварна е един от ТОП моделите на
компанията, достатъчно е само да се разгледат неговите характеристики.
А те включват едноцилиндров двигател с водно охлаждане 692,7 куб. см., максимална мощност от 55
к. с. и максимален въртящ момент от 72
Nm. Като прибавим и:
● електронното впръскване
● олекотената рамка от
висококачествена хромирана молибденова тръбна стомана
● хидравлични спирачки Brembo.
● ABS система на Bosch и още куп други екстри, става ясно
защо Vitpilen предизвиква такъв огромен интерес.