Ако сега випопитаме с какво свързвате марката Yamahaсме напълно убедени, че поне 90% от вас ще отговорят: „моторите Yamaha”.
И разбира се, щесте напълно прави, тъй като днес японската компания е сред най-известните производители на мотоциклети от всичкикласове. Производствените мощности на Yamahaса разположени в над 45 страни в света, а в предприятията на компанията работятповече от 100 000 души.
Началото…
Официално,компанията е създадена през 1955 г., което я нарежда сред младите компании втози бранш. По времето, в което е основана конкуренцията е била направо огромнаи YamahaMotor е трябвало да секонкурира с повече от 150 компании, които са произвеждали мотоциклети.
И все пак, Ямахае успяла не само да оцелее, но и да се наложи на пазара и зад този успех нестои само щастливата случайност или невероятния късмет на начинаещия, а нещомного по-значимо.
От часовниковите механизми имузикалните инструменти до моторите Yamaha
Историятана YamahaMotorнаистина започва едва през1955 г., но началото е поставено още през XIXвек от Taraguchi Yamaha.Още от раннадетска възраст Taraguchi се влюбил в часовникарството и с удоволствие ипостоянство изучавал механизмите начасовниците. Тази негова страст го превърнала в професионалист и многоскоро хората започнали да се обръщат към него не само за поправка и ремонт на часовници и хронометри, но и на сложно медицинско оборудване.
Веднъж отучилището, в което учил го помолили да поправи тръстиковия орган и Taraguchi севлюбил в музикалните инструменти. Започнал да изучава структурата наинструментите и сам да проектира и изработва такива. Така през 1889 г.се ражда Yamaha Organ Works, а през 1897 г.Taraguchi основава още една компания, която наричаNipponGakki.
Само за няколкогодини NipponGakki успява да се наложи като най-големият производител намузикални инструменти в света. Компанията произвежда музикални инструменти доначалото на Втората Световна Война, когато производството ѝ е пренасочено завоенни нужди. Докато трае войната в заводите на NipponGakki се произвеждат дървени витла за самолети…
С края навойната идва и обедняването на населението, рецесията и тогавашния президент накомпанията JenishiKavakami еизправен пред въпроса: „А сега накъде?”.
Kavakamiнаправил проучвания на следвоенния пазар и достигнал до заключението, ченаселението е толкова обедняло, че покупката на музикални инструменти няма да есред приоритетите му. За сметка на това винаги в такива тежки времена хората отчаяносе нуждаели от евтин и икономичен моторизиран транспорт.
Първи стъпки -1950 г.
„Ако ще правите нещо, тогава направете най-доброто,което е възможно”
JenishiKavakami
Следвайки товамото, през 1950 г. японската компания разработва първия си мотоциклет. Тъй катоне са много запознати с пазара, японците заимстват някой от основните елементина мотора от немскияDKW RT125, като добавят специално оборудване.
Моторът еснабден с двутактов агрегат с един цилиндър, с обем 125 см3, мощност от 5.6к.с. с въздушно охлаждане и с четиристепенна скоростна кутия.
Успехът на YA-1(„Червената стрела”) е толкова голям, че ръководството на компанията решава даотдели производството на мотоциклети в отделна компания… и така през 1955 г.официално се ражда Yamaha Motor.
В началото на1955 г. започва масовото производство на YA - 1, но ръководството на Ямахапланира не само да произвежда и продава мотори Yamaha на японския пазар, но да излезе насветовния пазар. Затова още същата година насочва усилията си към спортните състезания.
През 1955 г. Ямахаучастватв две спортни състезания сYA - 1-изкачването на Фуджи и вулкана Асама,където печелят и оставят зад себе си моторите на Хонда. Спечелването на тезидве състезания носят много голяма слава и популярност на моторите Yamaha и след победите самоза няколко дни в Япония са продадени над 200мотора YA - 1.
През следващатагодина YA - 1 участва в GrandPrix в САЩ,където заема шесто място и взима участие в най-трудното състезание замотоциклети на остров Ман.
Заедно с успехитепо състезания, през същата 1956 г. от Ямаха пускат на пазара подобрения модел YA-2(оборудван с 6.8 литров двигател), както и YC1, който е оборудван с двутактов едноцилиндров двигател с 20 к.с.
През същатагодина Yamaha се слива с изследователския институт Hamamatsu, с което се поставя едно ново начало. Благодарение натова сливане, Ямаха спира да копира дизайна на успешните модели на конкурентитеси и започва да разработва мотоциклетите си по свой собствен дизайн.
Следващатагодина е повратна за младата японска компания и за малко не проваля всичкипланове за налагане в света на моторите.
През 1957 г.Yamaha пускат на пазара първия си изцяло собствен модел мотоциклети -YD-1, който обаче има толкова многонедостатъци и понася толкова много критики, че от компанията изтеглят всичкипродадени мотоциклети, за да елиминират недостатъците им.
Само за една година делът на Ямаха на японския пазарспада от 13 на едва 3%...
Този грандиозенпровал може да откаже немалко компании, но за радостяпонците са народ, който епословичен със своята упоритост и постоянство и затова постигат успех там,където много други се провалят.
Така стигаме до1959 г., когато е и премиерата на подобрената версия на YD-1.YDS- 1 разполага спетстепенна скоростна кутия, двойна тръбна рамка, два карбуратора и мощност надвигателя от 22 к. с. Този модел се оказва изключително успешен и сред спортнитесъстезатели, и сред гражданите и е сред най-купуваните и предпочитани мотори вцял свят.
60-те години на 20 век - време навъзход на моторите Yamaha
60-те години наминалия век са много силни за японската компания, която за няма и 10 години сеналага стабилно на световния пазар и се утвърждава като една от най-иновативните компании производителки намотори в света.
След успеха напо-ранните модели, в началото на 60- те годиниЯмаха пускат на пазара ощеняколко модела катоYA-3 и АТ90, които са страхотна комбинация отполезност и спортна езда и това ги превръща в едни от най-популярните модели завремето си.
Японците неоставят нищо на случайността и след успеха наYDS- 1 продължават да развиват серията.Така на пазара се появяват последователно моделите YDS-2 (1962 г.) и YDS-3 (1966 г).
YDS-3 е първият мотор на Yamaha, който тотално завладява американския пазар, аследващият - YAMAHA TD1C 250 (1967 г.)отстранява конкурентите си поне за няколко години.
Истинскиятпробив за Ямаха обаче идва през 1968 г. с премиерата на DT-1. Този мотор ставаосновател на целия клас „Ендуро”.Моделът от 1968 г. си остава един от топ моделите на моторите Yamaha за всичкивремена. Мотоциклетът е оборудван седноцилиндров двигател с размери 230 см3 и петстепенна скоростна кутия. Вдопълнение моделът може да се похвали с високпросвет, ниско тегло (112 кг.) и дълго окачване на хода.
Десетилетието от60-та до 70-та е десетилетие на просперитет, разширяване (Ямаха излизат отграниците на Япония и създават заводи в други части на света) и на иновациикато въведената през 1963 г. системаAutolube,която създава дозирано подаване на масло към втулките на цилиндрите и основнителагери.
Началото на70-те години идва с глобална петролна криза и това налага Ямаха да коригиратпроизводството си, ако искат да не изпаднат от пазара.
И разбира сеяпонците се справят много успешно с всички предизвикателства. Като за началоизкарват на пазара първия си мотор с четиритактовдвигател - XS- 1. Той е оборудван с двигател с мощност650 куб.см., отличава се с големиразмери и висока мощност.
След това идваред на моторния скутерPassol, койтое изключително икономичен. Скутерът еоборудван с двутактов едноцилиндров двигател от 49 см3, може да достигне до35 км./ч. и тежи само 45 кг.
През 1973 г. продуктовата гама на моторите Yamaha е обогатена с модела YAMAHA RD350. Моделъте оборудван с въздушноохлаждан редови двуцилиндров двигател, а скоростта, коятоможе да развие е до 149 км./ч.. YAMAHARD350 се нарежда сред топ моделите на японския производител, тъй катопредлага освен сигурност, надеждност и лекота и много приемлива цена.
През 1975 г. епремиерата на моделXS360,който е оборудван с двуцилиндров двигател с обем от 358 кубика и шестстепеннаскоростна кутия, а малко по-късно излизат и модел XS250 и най-обещаващият моделXT500 Enduro.
XT500 еоборудван с едноцилиндров четиритактов двигател 499 см3 и мощност и 30 к.с.Този модел е наречен „с двойно предназначение”, тъй като скоростта, която можеда развие е до 140 км./ч., което осигурява едно доста комфортно шофиране напътя, а тъй като е лек (139 кг.), тесен и с голям просвет може да гарантира имного добро и стабилно шофиране извън пътя.
Безспорно XT500 Enduroможе да се нареди сред топ моделите на Ямаха, още повече, че благодарение нанего японската компания печели Париж -Дакар през 1979 г.
През 1978 г. епремиерата на един от най-добрите и популярни модели на моторите Yamaha - XS1100. Това е първият моделмотоциклети на японската компания с вграден четирицилиндров двигател и на негосе основават всички останали мотоциклети на марката, които са създаденипо-късно. (XS1100 е снабден с вграден четирицилиндров двигател с 95 к.с. свъздушно охлаждане и с карданен вал).
Две годинипо-късно на пазара излиза и първият мотоциклет на Ямаха с класически Vдвигател с два цилиндъра и с въздушно охлаждане- Yamaha Virago 750. Този модел се превръща в един от най-популярните мотори вцял свят и се произвежда в различни модификации цели 17 години.
Следващатауспешна иновация на марката е моделFZ750. Моделът се въвежда на пазара през1985 г. и е първият в света мотор оборудван с 5-клапанен двигател с два разпределителни вала. FZ750 сесчита за един от най-добрите моделите на Yamaha, заради използването наалтернатор, разположен зад цилиндрите, за да се намали ширината на двигателитеза по-добър просвет.
През 1987 г.инженерите на Ямаха разработват първата напълно регулирана изпускателна системаEXUP.
1990 г. - концепцията „кандо”
В началото на90-те години на миналия век японската компания променя изцяло корпоративната сифилософия, залагайки на концепцията „кандо”(„кандо” е сложен японски термин за чувство на удовлетворение и щастие). С тазипромяна в корпоративната си политика от Ямаха се надяват да постигнатположително взаимодействие между клиентите и продуктите, които компаниятапроизвежда и предлага.
Ръководството наYamaha все повече залага върху изследванията на очакванията на клиентите и сестреми да задоволи техните желание и изисквания.
Следвайки тазисвоя политика японската компания изкарва на пазара няколко много успешни моделакато туристическия моторGTS 1000 от 1992 г., чиито характеристики включват добра защита срещу вятър, информационнотабло, регулируемо окачване, инжектор и т.н.
През 1997 г.излиза моделYZ400F, благодарение на който Ямаха става световен шампион по мотокрос,а моделът и до днес се смята за четиритактовалегенда в света на моторните спортове.
През следващатагодина японците представят дебютния си модел на спортен мотоциклет YXF-R1,който е с тегло само 177 кг. Моделът е с четирицилиндров двигател с обем 998см3 и капацитет от 150 л.
Новиятвек идва с нови промени вяпонската компания.
През 2001 г. начело на Ямаха заставаТоруХасегава,чийто приоритет е създаването на уникални технологии, които да отличат моторитеYamaha от конкуренцията.
Две от тях - новметод за леене на алуминиеви дискове и нова система за впръскване на горивотона четиритактовите двигатели стават символични за цялата индустрия и днес нямакомпания, която да не се възползва от тях.
От 2000 до 2010г. от Ямаха разработват и изкарват на пазара успешни модели като:
· TMAX-супер спортен макси скутер, който се превръща в истински пробив за компанията.Наричан заради внушителните си размери и мекото си возене „диван” TMAX еоборудван с двуцилиндров четиритактов двигател с 499 см3. Моделът е толковауспешен, че през 2018 г. излезе подобрената му версия.
· MT-01-този модел на мотори Yamaha е от клас neyk-bikes и е оборудван с двуцилиндров V- двигател с капацитетна въздушно охлаждане от 1670 см3 и капацитет от 90 литра. Други важнихарактеристики на този модел са алуминиевата рамка, петстепенната скоростнакутия, верижното задвижване, спортното окачване и спирачките.
· YZF-R6 - моделът излизапрез 2006 г. и се превръща във флагман на продуктовата линия на японскатакомпания. Този модел е първият мотоциклетс YCC-T система (електронно контролирана дроселна клапа, която спомага запостигането на максимално ускорение).
През 2011 г.компанията произвежда първия си ЕндуроXT1200ZSuper Tenere. Моделът е не само с уникален дизайн, но е оборудван с вградендвуцилиндров агрегат с капацитет за охлажданена течността 1199 см3 и капацитет от110 л.
Характеристикитена XT1200Z Super Tenere включват още стоманена рамка, YCC-T система, задвижванена задните колела, регулируемо окачване и други.
През 2013 г. епремиерата наMT-09, който еоборудван с трицилиндров двигател с обем 847 см3. Според дизайнерите този моделима най-доброто съотношение между маса, мощност и въртящ момент.Характеристиките на MT-09 включватоще алуминиева лята рамка, шестстепеннаскоростна кутия, асиметрично задно махало,ABS, YCC-T системи и други.
И накрая, през2018 г. Ямаха представиха (и вече пуснаха за продажба) най-новото си творение-триколесен NIKEN GTSportTourer. Моделът е с две предни колела напредния мост и обещава да се превърне не само в един от успешните модели наЯмаха, но и в модел, който може да разчупи рамките и производството на мотори да премине на еднодруго, по-високо ниво.