Една от най-важните системи в нашия автомобил е спирачнататечност
течност. За да си гарантираме безопасно пътуванеспирачната ни система трябва да работи безупречно. Но нейната функция зависи иот това каква спирачна течност използваме.
спирачната ни система трябва да работи безупречно. Но нейната функция зависи и
от това каква спирачна течност използваме.
Какво представлява спирачната течност?
С прости думи тя е специална хидравлична течност,която се използва в спирачните системи на мотоциклетите, леките и лекотоварнитеавтомобили. Тя предотвратява износването на работните повърхности вспирачната система като бутала и спирачни цилиндри и е устойчива на окисление, предотвратяваразслояването и утайкообразуването. Трябва да запазва свойствата си при голямтемпературен диапазон ( от-40 до +100 градуса по Целзий).
Състав:
Спирачната течност е изградена е от 3 основникомпонента: 60-90% разтворител, 5-30% смазочно масло/лубрикант, 2-5% добавки.По вид основите на спирачните течности се делят на минерални, гликолови исиликонови.
Разтворител (полигликолни етери)
В ролята на ратворител в спирачната течноствлизат полигликолните етери, които са с висок вискозитет и трябва да серазредят с продукт с нисък вискозитет. Тяхната задача е да разградят всичкиелементи, което ще създаде течност с отлични смазочни способности при различнитемператури.
Смазочно масло (синтетични суровини)
То е съставено от полигликолни хидрооксиди– смазващи вещества, които се създават от взаимодействието на бифункционалнисъединения (вода и диоли) с алкилен оксид (пропилен и етилен).
Добавки (инхибитори на корозията, антиоксиданти)
Инхибиторите на корозията предпазват спирачнатасистема от повреди, а пък антиоксидантите понижават окислението, не позволяватразлагането на етерите, а също и производството на отпадни киселинни продукти исмоли.
Използват се при хидравличните системи насъединителите и спирачните системи на мотоциклетите. Масоворазпространените спирачни течности са със синтетичнаоснова, съдържаща инхибитори на корозия.
Тъй като когатоспирачната система работи се отделя доста топлина, това налага изискване къмспирачаната течност да има висока точкана кипене, за да може да функционира както трябва, както и един добървискозитет в големи температурни граници.
Спирачната течностсе характеризира с ниска температура назамръзване, термична стабилност и издръжливост на окисляване, постояннаточка на кипене, ниска степен на свиваемост.
Тя не бива да замръзва при нискитемператури. Следователно не е препоръчително да се ползва спирачна течност на водна основа. Спирачната течност трябвада е с подходящвискозитет и датече отлично при ниски температури, както и да стареебавно.
Друго изискване към спирачнататечност е да има широк температурен интервал на работа и ниска степен на изпаряемост. Тя трябва многодобре да се съвместява с уплътнителните материали.
Температурата на кипенеи вискозитета се определят по стандартите на Министерствотона транспорта на САЩ, накратко познато като DOT( Department ofTransportation).
DOT предлага следната класификация наспирачните течности:
DOT 4
Предназначени за съвременни и мощни модели автомобили с дискови спирачкина всички колела. Също са базиранигликол етери, но в състава им влизат и боратни естери, което им дава по-високаи стабилна точка на кипене.
За съжаление високата им точка накипене е характерна за раннния период от живота им, тъй като след време следкато спирачните течности абсорбират вода, точката им на кипене спада по-бързо,в сравнение с тази на DOT 3спирачна течност.
Всъответствие с FMVSS 116 стандартите за DOT 4 спирачните течности се изисква да имат минимална точка на сухо кипене от230 ° С и 155 ° C. минимум точка на мокро кипене. DOT 4 се съчетава добре с DOT 5.1, тъй като и двата видасе базират на гликол етери.
DOT 5.1
Има обаче разработеникомпозици, които отговарят на стандарта DOT 5. Спирачните течности DOT 5.1 отговарят наспецификациите на DOT 5. Чисто и просто наподобяват спирачни DOT 4, отговарящи наспецификациите на DOT 5. Затоваи те спокойно могат да бъдат заменени със спирачни течности DOT 3 и DOT 4. Могат да се съчетаят сDOT 4 Plus или Super DOT 4.
DOT 5
Използва се доста рядкопри стандартни автомобили, като по-скоро имат военноприложение. Причината за това е, че иматниска разтворимост във въздушна среда. Подходящи са за превозни средства, които могат годининаред да не се употребяват и поддържат и в един момент да им се наложи да изпълнятбързо задача.
Характеризират се с висока точка на кипене, предлагат добразащита от корозия и тъй като не позволяват абсорбация на вода, те иматзащитни свойства, не се разтварят при вода и влага, което може да доведе дообразуване на корозия и замръзване течността при студен климат.
Коя с коя е реднода се комбинира?

- Допустимо е смесване наDOT 3 и DOT 4
- Можем да смесваме DOT 3 и DOT 4 със спирачни течност, каквато е повид DOT 5.1
- DOT 5 е с по-различни химични свойства от другитеспирачни течности. Затова и не можем да смесваме DOT 5, която е на силиконова основа, с DOT 3, 4 и 5.1. стандарти спирачни течности.